
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Tolgtisdag
Det var palmsöndagen i söndags och i morgon är det dymmelonsdag och sedan blir det ännu lättare: skärtorsdag, långfredag, påskafton och påskdag. Men måndagen och tisdagen i stilla veckan, heter de något? En del anser att måndagen heter blåmåndag, andra … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, historia, Ord, Språk
Etiketter Berglin, stilla veckan, tolg, Tolgfors, tolgtisdag
8 kommentarer
April, april…
Någon som blivit lurad? Eller som genomskådat dagstidningens eller radionyheternas 1:a aprilskämt? Jag är dålig på sådant och i dessa bisarra tider är det rätt svårt att skilja på vad som är skämt och allvar. Det var nog bara tack … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet
31 kommentarer
Hemlig last – veckans fredagstema
Olgakatt utmanar oss denna vecka med fredagstemat ”Hemlig last – dags att dra fram den i ljuset?” Det finns laster som det går utmärkt att ägna sig åt utan att erkänna att det är en last. Man behöver inte smyga … Fortsätt läsa
Historiens dimmor skingras!
Nu har jag fått hjälp att reda ut vilka aktörerna är i berättelserna om banvakt Larsson och hans pojk, som visade sig vara sonsonen. Så här skriver förre SJ-chefen, Stig Larsson, om sin barndom och om sin farfar, banvakten, apropå filmen om … Fortsätt läsa
Fernissning
Jag fick nyss en inbjudan till en vernissage. Dessvärre är den i Danmark, så det blir svårt att närvara. Men det trevliga inbjudningskortet är på danska och där står det inte vernissage, utan fernissering. Och då ser man ju tydligare … Fortsätt läsa
Publicerat i konst, Ord, Språk
11 kommentarer
Ett levande arkiv
När våra föräldrar inte längre fanns skulle vi ta ställning till vad som skulle hända med deras hus. Det var från början en smedbostad för fyra familjer, med ett stort spisrum per familj. Dessutom bodde en familj i bagarstugan. För … Fortsätt läsa
Ett fruset ögonblick
En fin filmsnutt på Youtube visar ett fruset ögonblick från 27 juni 1959, då ”Ingo blev världsmästare i tungvikt, FNs generalsekreterare hette Dag Hammarskjöld och världens främsta tenor hette Jussi Björling”. Det är en modelljärnväg som visar miljöer längs den … Fortsätt läsa
Publicerat i historia
Etiketter 1959, H0, Hammarskjöld, Ingo, Jussi Björling, Rossberga Morshyttan, skala 1:87, smalspårig järnväg
7 kommentarer
Så var det dags igen!
Visserligen går en månad fortare än ett hjärtslag, om man får tro Bodil Malmsten, men att det redan har gått ett halvår sedan vi senast ställde om klockan är lite överraskande. Om jag förstått tidningarnas råd rätt gäller det att … Fortsätt läsa
Varför är våffeljärnet runt? Fredagstema igen
Fredagstemat denna vecka är Våffeldagen och vad vi brukar göra då. Svaret är enkelt: det blir våfflor. Men så kom jag att fundera på varför våffeljärnet är runt. Det går ju lika bra att grädda våfflor i ett fyrkantigt eller … Fortsätt läsa
Sara och sam-vettet
När jag skrev om träd i går fick jag en påminnelse om Sara Lidman. Och det är ju självklart. Om temat är berättelser och träd får man ju inte glömma Sara Lidman. Hennes berättelse om granen är bland det starkaste … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att skriva, Att tolka, konst
Etiketter granen, Jögge Sundqvist, sam-vett, Sara Lidman
5 kommentarer
