
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Mer skicklighet än tur
Det syns inte så bra i den här vinkeln, men monsterbjörken lutar sig lite kärvänligt in mot stugan. När sedan trädkunniga personer kastar bekymrade blickar upp mot kronan och skakar på huvudet inser till och med jag vad klockan är slagen. … Fortsätt läsa
Hunden som inte…
Farley Mowat skulle ha fyllt 93 år igår, men han dog i förra veckan. Jag tror det grämer honom lite, för han verkade vara en person som gillade fester. Han är en intressant författare, alldeles för lite översatt till svenska. … Fortsätt läsa
Meningen med livet
Lars Lerin får det att låta så enkelt, det där med livet. Man gör så gott man kan, liksom. Fast det är ju jättetråkigt att man ska dö. Och visst tänker han på döden, dagligen. ”Det är väl onaturligt att … Fortsätt läsa
Som folk är mest?
Var vikingarna flåbusar och barbarer eller var de som folk är mest? Lars Lönnroth berättade på en knapp timme om vikingarna i litteraturen under drygt tusen år vid De Litterära Sällskapens (DELS) samarbetsnämnds årsmöte i går. Han började med Kalifens i Bagdad sändebud … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, historia
Etiketter DELS årsmöte, göticism, Vikingar
8 kommentarer
Den perfekta picknicken
Den perfekta picknicken är Olgakatts lördagstemaförslag i dag. Det är fortfarande något att sträva efter för min del. Jag var dock väldigt nära en gång, för länge sedan. Jag hade sett ut den perfekta platsen vid Mälaren, med en liten … Fortsätt läsa
Förlorat kulturarv?
Varför bollas det inte nu för tiden? Jag frågar runt bland släkt och vänner i olika åldrar, men ingen bollar. Jo, fotboll, basket, brännboll förstås, allehanda bollsporter och lekar. Men inte det rena bollandet, tvåboll, treboll, fyrboll mot en slät vägg. … Fortsätt läsa
Logistik i kubik
Hallå högskoleprovmakare. Här är en bra fråga: Fyra barn ska hämtas på tre olika platser. Barn A på dagis, barn B och C sex hundra meter därifrån, på sexårsverksamhet inom samma skola men i olika grupper, barn D i en … Fortsätt läsa
Skönhetsvård
Efter eldandet och sopröjandet den senaste tiden, kändes en seriös självsanering som en bra idé. I duschen famlade jag därför halvblind efter en något rengöringsjox med skurpulver för att skrubba bort lortlagren. Jag skymtade en flaska där jag kunde urskilja … Fortsätt läsa
En övning i ståndaktighet och karaktärsfasthet
Första veckan varje månad placeras några sopcontainers på det gamla bruksområdet nära oss. Det är bara att åka dit och slänga allt man vill bli av med, inom givna kategorier, dock. Vårt lilla samhälles slängbehov verkar vara oändligt stort och … Fortsätt läsa
Må kraften vara med dig!
Jag missade ju 4 maj igår, internationella Star Wars-dagen. Det är lite outrett hur man kom på att den fjärde maj skulle vara Star Wars-dagen. Det finns olika förklaringar, men egentligen tycker jag inte att det behövs någon förklaring alls: fjärde … Fortsätt läsa
