Författararkiv: Karin

Mer skicklighet än tur

Det syns inte så bra i den här vinkeln, men monsterbjörken lutar sig lite kärvänligt in mot stugan. När sedan trädkunniga personer kastar bekymrade blickar upp mot kronan och skakar på huvudet inser till och med jag vad klockan är slagen. … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 10 kommentarer

Hunden som inte…

Farley Mowat skulle ha fyllt 93 år igår, men han dog i förra veckan. Jag tror det grämer honom lite, för han verkade vara en person som gillade fester. Han är en intressant författare, alldeles för lite översatt till svenska. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att översätta | Etiketter | 15 kommentarer

Meningen med livet

Lars Lerin får det att låta så enkelt, det där med livet. Man gör så gott man kan, liksom. Fast det är ju jättetråkigt att man ska dö. Och visst tänker han på döden, dagligen. ”Det är väl onaturligt att … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Livet | Etiketter , , | 9 kommentarer

Som folk är mest?

Var vikingarna flåbusar och barbarer eller var de som folk är mest? Lars Lönnroth berättade på en knapp timme om vikingarna i litteraturen under drygt tusen år vid De Litterära Sällskapens (DELS) samarbetsnämnds årsmöte i går. Han började med Kalifens i Bagdad sändebud … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, historia | Etiketter , , | 8 kommentarer

Den perfekta picknicken

Den perfekta picknicken är Olgakatts lördagstemaförslag i dag. Det är fortfarande något att sträva efter för min del. Jag var dock väldigt nära en gång, för länge sedan. Jag hade sett ut den perfekta platsen vid Mälaren, med en liten … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter | 26 kommentarer

Förlorat kulturarv?

Varför bollas det inte nu för tiden? Jag frågar runt bland släkt och vänner i olika åldrar, men ingen bollar. Jo, fotboll, basket, brännboll förstås, allehanda bollsporter och lekar. Men inte det rena bollandet, tvåboll, treboll, fyrboll mot en slät vägg. … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , , | 19 kommentarer

Logistik i kubik

Hallå högskoleprovmakare. Här är en bra fråga: Fyra barn ska hämtas på tre olika platser. Barn A på dagis, barn B och C sex hundra meter därifrån, på sexårsverksamhet inom samma skola men i olika grupper, barn D i en … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 7 kommentarer

Skönhetsvård

Efter eldandet och sopröjandet den senaste tiden, kändes en seriös självsanering som en bra idé. I duschen famlade jag därför halvblind efter en något rengöringsjox med skurpulver för att skrubba bort lortlagren. Jag skymtade en flaska där jag kunde urskilja … Fortsätt läsa

Publicerat i färg | Etiketter , | 12 kommentarer

En övning i ståndaktighet och karaktärsfasthet

Första veckan varje månad placeras några sopcontainers på det gamla bruksområdet nära oss. Det är bara att åka dit och slänga allt man vill bli av med, inom givna kategorier, dock. Vårt lilla samhälles slängbehov verkar vara oändligt stort och … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 17 kommentarer

Må kraften vara med dig!

Jag missade ju 4 maj igår, internationella Star Wars-dagen. Det är lite outrett hur man kom på att den fjärde maj skulle vara Star Wars-dagen. Det finns olika förklaringar, men egentligen tycker jag inte att det behövs någon förklaring alls: fjärde … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , , | Kommentarer inaktiverade för Må kraften vara med dig!