Författararkiv: Karin

Odiskutabelt – tycke och smak

Men idag var det väl riktigt svårt! Olgakatts lördagstemaförslag ”Tycke och smak” fick mig att googla lite på det jag trodde var ett citat från romartiden. Jag hittade : De gustibus non est disputandum: ”Om smak ska man inte diskutera”. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Lördagstema | 12 kommentarer

Handgripligheter och affärsbegåvningar

Om man kör upp med bilen på gräsmattan framför entrén till huset får man skylla sig själv. För då fungerar bilen som en vält som pressar ner alla maskrosfrön i marken så att de kan börja gro. Därför har vi mer … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka | Etiketter | 7 kommentarer

Men? Vad håller dom på med?!

Jag har länge fört ett utmattningskrig mot myrorna i huset vid vår tomtgräns. Myrstacken befinner sig på granntomten, men myrorna trivs bäst på vår tomt. Mer om detta här. Så här såg mystacken ut vid halvtid, dvs efter att jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , | 4 kommentarer

Gripen-gåtor och svar

Schweizarna röstade nej till att köpa stridsflygplanet Gripen E från Sverige. När det stod klart att nej-sidan vunnit började spekulerandet i svenska medier varför det blev så galet. Kan det ha varit den svenske ambassadörens fel, han som med stor … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Debatt | Etiketter , | 9 kommentarer

Några till

Det har kommit klagomål från några blommor som inte kom med i går: Vi då?  Kvittenbusken, till exempel som blommar för fullt med sina fina blommor. Det blir gott om frukt på den lilla busken, men eftersom det är lite … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , , | Kommentarer inaktiverade för Några till

Mycket som hinner hända på några dagar

Oj, vad det går fort! Bara man vänder ryggen till händer det hur mycket som helst i trädgården. Medan jag har förlustat mig i arkivsammanhang i förra veckan har  växtkompisarna i rabatterna fortsatt enligt sin egen kalender. Det är lika spännande … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter | 8 kommentarer

Värmlandshistorier, tradition och förnyelse

Om man har tillgång till barn i sex-sjuårsåldern kan man glädja sig åt att gamla fina traditioner lever vidare när det gäller historieberättandet. Ja till och med fyraåringen bidrar. ”Vill du höra en Värmlandshistoria, farmor?” undrar han. Jo, det vill … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, Språk | Etiketter , | 10 kommentarer

Utflyktstips i sommar

Utflyktstips i sommar är Olgakatts förslag till lördagstema. Gotland kanske, där jag är just nu? På sätt och vis är det ännu bättre så här års än mitt i sommaren, för mycket är på gång, men turistträngseln har inte börjat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Böcker, historia, konst | 24 kommentarer

Lilla fröken Herrn

Therese föddes i början av 1800-talet och redan som barn kallades hon för ”lilla fröken herrn”. När hon blev sexton år förklarade hon att hon måste få bli man. ”Om jag ej får gå med Byxsor kan jag inte lefva”. … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia, Livet | Etiketter , | 12 kommentarer

Tjocksmock, utedasslock!

Så här lugnt och fint var havet igår när jag åkte till Gotland och tur var det, för jag blir alldeles för lätt sjösjuk. Jag tar inte ens Djurgårdsfärjan frivilligt om det blåser. Här på Gotland har jag bland annat … Fortsätt läsa

Publicerat i Att rita, Att skriva, konst, Ord | Etiketter , , | 9 kommentarer