
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Hur korkad får man vara om man kallar sig smart?
Vi har en skanner som gör sig dummare än lovligt, särskilt med det namnet. Photosmart heter den. Jag kallar den numera för Photostupid. Det är negativskanningen som krånglar. Negativet till den här bilden är fyrkantig, 6×6 cm. Skannern vägrar för … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, film
Etiketter Fiskbil, HP Photosmart, negativskanning 6x6 cm
24 kommentarer
Trädgårdsdrömmar
Olgakatt föreslår påpassligt Drömmen om trädgård som lördagstema första majlördagen. Som ung förundrades jag över äldre släktingar som lade så mycket tid och energi på trädgården. Blåklockor och prästkragar är fint nog och växer överallt, tänkte jag, varför jobba ihjäl sig på … Fortsätt läsa
Publicerat i Att odla, färg, Livet, Lördagstema
Etiketter perennrabatt, stenparti, Trädgård
16 kommentarer
Förebilder… och efter
Detta är en efterbild. Och i vanlig ordning fattas förebilden. Eller före-bilden, ska det kanske heta. Jag är usel på det där med att dokumentera innan jag tar itu med något. Renoveringar, till exempel. Sedan står man där och funderar. … Fortsätt läsa
Åtta timmars arbete, åtta timmars vila, åtta timmars fritid
I år, eller kanske nästa år, beroende på hur man räknar, fyller första maj 125 år. Eller egentligen 130 år 2016. Det började med demonstrationer i Chicago för kortare arbetsdag, i slutet av april 1886. Den 1 man var det … Fortsätt läsa
Får vi använda din bild?
Alla bilder som finns här på bloggen är sökbara och dyker ibland upp i lite oväntade sammanhang. Alltsomoftast får jag frågor om det går bra att använda någon av mina bilder. Visst går det bra, tycker jag, så länge syftet … Fortsätt läsa
Jag delar med mig av alla mina kunskaper om båtar och sjöliv
Båten låg på land när jag plötsligt fick lust att ro. Ingen handräckning till hands. Då får man fundera lite, för den är rätt tung, den här lilla rackarn. Inget som jag tar under armen och bär iväg med. Men jag har … Fortsätt läsa
Boskapsskötsel i stället för jordbruk
Jag hade tänkt odla lite, för en gångs skull i god tid, men det har mest blivit insatser inom djurriket i stället. Vår framfusiga husmus har gnagt sig in i ett av de garanterat mussäkra skåpen och kalasat på allt hon … Fortsätt läsa
Och nu blir det (inte) reklam!
Det händer alltsomoftast, när jag ser på TV, att jag sänder en tacksamhetens tanke till Bengt Göransson. Tack Bengt för att det finns ett reklamfritt alternativ! Visst kan det finnas roande reklaminslag, visst kan man passa på att göra annat … Fortsätt läsa
Alla har nog lite ont i magen… eller reklamens makt
Stockholm Water Front har haft fler turer än jag mindes. Först ritade Gert Wingårdh ett förslag till kongresscenter på den tomt där Klara postterminal tidigare låg. Det var kring år 2000; byggnaden höll sig någorlunda i nivå med kringliggande hus … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt, Lördagstema
Etiketter Gert Wingårdh, Stockholm Water Front, White arkitekter
8 kommentarer
Vart tar alla vackra akvareller vägen och var kommer alla fula lådor från?
När man ska bedöma ett nybygge finns det av naturliga skäl bara arkitektskisser att tillgå, ofta vackra akvareller. Kanske någon gullig modell också. Eftersom de är till för att framställa byggnaden i få fördelaktig dager som möjligt kan det bli … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt
Etiketter arkitektskisser, Åsikter medan ni väntar, Åsikter medan ni väntar del 4, Stockholm Water Front, Sven-Harrys
8 kommentarer
