
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Övning ger färdighet
Övning ger färdighet är lördagstemat som Anna ger oss denna vecka. Och genast hör jag: ”Do your practices and it will all come”. Det är Pattabhi Jois som säger så, Ashtangayogans grundare. Jag har inte träffat honom själv, bara hört … Fortsätt läsa
Gråtfint
Jag tror inte att jag är särskilt gråtmild av mig. Jag är inte lättrörd på bio och jag tror aldrig att ett TV-program fått mig att gråta. Men det är ett par saker (utöver riktigt sorgliga händelser i verkligheten, förstås) … Fortsätt läsa
Publicerat i konst, Träning
Etiketter att tala med hästar, Camarque, sentimentalitet, skolavslutningar
14 kommentarer
Änglar
Änglar är Musikantas sista lördagstema i november. Här har jag försökt reda ut arbetsfördelningen mellan de mäktigaste änglarna, alltså vem som är vice VD, vilka som sitter i ledningsgruppen och vem som har ansvar för kommunikation och PR. Änglar finns … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Debatt, historia, Lördagstema, Okategoriserade
Etiketter änglar, djinn, slaggstänk
33 kommentarer
Dofter
Lördagstemat idag är dofter, föreslår Musikanta. Bra, då kan jag passa på att varna för denna produkt. Ni anar inte vad som kan hända om ni ger er in i feromonernas riskabla djungel! Feromoner är ett slags dofthormon som är … Fortsätt läsa
Gråzonens rikedom
Termen ”gråzon” dyker upp i samband med terrordåden i Paris i en ny betydelse. Uttrycket brukar ju användas om sånt som man inte riktigt vet hur det ska bedömas, eller om det är lagligt eller olagligt. ”Ja, där befinner vi … Fortsätt läsa
Glas
Lördagstemat som Musikanta ger oss denna vecka är Glas, så jag tänkte reda ut det där med vad klockan är när den slår åtta glas. Det kan ju verka lite svajigt, eftersom åtta glas kan betyda lite vad som helst, … Fortsätt läsa
Publicerat i historia, Lördagstema
24 kommentarer
Kristallnatten, eller novemberpogromerna
I går var det den så kallade Kristallnatten, eller Novemberpogromerna, som det numera allt oftare heter. Den 9 november 1938 startade pogromer riktade mot judar i Tyskland. 400 judar dödades, 30 000 arresterades och fördes till koncentrationsläger. Hundratals synagogor brändes ner och tusentals butiker vandaliserades. Det är … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Böcker, historia
Etiketter "Kristallnatten", David Sierakowiak, Novemberpogromerna
12 kommentarer
I min omgivning
Ny månad, nya lördagsteman. Musikanta föreslår I min omgivning idag. Jag skulle kunna ta något av mina tidigare inlägg om Slussen, till exempel det här, som visar hur det såg ut när klöverbladet var nytt och det modernaste och elegantaste … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, konst, Lördagstema
Etiketter Farbror Nikos, Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, Violett lyftkran
24 kommentarer
Vem vet…
Jag kommer på mig själv med att gnola Lisa Ekdahls populära visa, särskilt när jag är hemma om dagarna och kastar en blick ut genom fönstret. Vem vet, inte du Vem vet, inte jag Vi vet ingenting nu Vi vet … Fortsätt läsa
