
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Snö
Det är tydligen så att vi ser färger lite olika. Som barn fascinerades jag på vintern av alla olika färger som snön kunde få, i olika solljus och i skuggorna. Mest gult och blått, men också lila och rosa. Det … Fortsätt läsa
Om ett år
Idag om ett år kommer USA:s nästa president att installeras i en högtidlig ceremoni med installationstal och allt. När USA:s första president, George Washington, installerades 1789 blev det inte mycket till tal. Andra gången, 1793, höll han det hittills kortaste … Fortsätt läsa
Kontraster
Kontraster är dagen lördagstema, enligt Helena. Ett klurigt ämne, eftersom allting är relativt. Här har vi en någorlunda kontrastrik bild, där den nedre biten är vit och den övre mörkgrå. Tror vi. Men om man tittar enbart på de grå … Fortsätt läsa
Små, små ord
Helenas förslag till lördagstema är Små/stora ord. Jag överlåter stororden åt andra och skriver om de små. Som till exempel dessa: ”He hit hö´t!” En väldigt användbar liten fras när man hässjar hö och vill fylla på sin halvfulla hässja. … Fortsätt läsa
Men gubbgoogla då? Och fickringa?
Språkrådets nyordslista känns mager och spretig i år. Många förlegade slangord från USA, som till exempel ”douche”, som hamnade på amerikanske slangordlistor redan kring millenieskiftet. Det används sällan och det vore trist om det fick fotfäste här, eftersom det är … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Ord, Språk, Språkpolisen
Etiketter fickringa, gubbgoogla, nyord
10 kommentarer
Magi
Nytt år, med Magi som årets första lördagstema, enligt Helena. Jag kör igång redan idag, fast det är fredag. Och eftersom det nya året egentligen inte är något annat än en fiktiv siffra tänkte jag att det är intressant att … Fortsätt läsa
Vågar jag önska en trevlig avslutning på detta år…
Just nu diskuteras det livligt om, och i så fall när, uttrycket ”Gott slut!” är lämpligt. Såhär säger Sveriges Radio: ”Från dagen innan nyårsafton och fram till midnatt på nyårsafton går det bra att önska Gott slut!” Men DN:s Magdalena … Fortsätt läsa
Återblick
Sista lördagstemat i år är Återblick, enligt Anna, vilket också kan tolkas som Halvårskoll. När jag kollar igenom bilderna från senaste halvåret går det bland annat att urskilja ett kulturspår. I juli, till exempel, var vi på Avesta Art flera … Fortsätt läsa
Publicerat i historia, konst, Lördagstema
Etiketter Aksel Lindström, Avesta Art, halvårskoll, Ingemar Callenberg, Johan-Olovdagen, Kolingsborg, svenska freda
22 kommentarer
Så har det alltid varit!
Annas välfunna lördagstema såhär inför jul är: Så har det alltid varit Och jag tänker på alla miljöer och traditioner som jag firat jul i. Som när jag envisades med julgran, sill och pepparkakor vid Indiska Oceanen, strax söder om … Fortsätt läsa
En salig blandning
En salig blandning, är Annas förslag till lördagstema. Det är också det fyndiga namnet på en CD med julsånger insjungna av en mängd olika artister, som Frälsningsarmén gett ut och som jag har någonstans, men var? Riktigt trevlig faktiskt; jag … Fortsätt läsa
