Författararkiv: Karin

Naturens list

Om man har tur kan man höra en flöjtton på savannen. Man blir alltid lika förbryllad först, oavsett om det är en stillsam dag utan andra människor i sikte, eller om det är en turisttät dag med många jeepar. En … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 15 kommentarer

Naturens under

När sonen var i sexårsåldern bad han mig förklara det där med blommor och bin. Jag satte igång i god pedagogisk stil, men han hejdade mig snabbt. ”Men, mamma, blommor och bin, då?” Han menade verkligen blommor och bin. Så … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Livet | Etiketter , , | 17 kommentarer

Pojkband skriver jag inte så ofta om…

Oj! Besöksstatistiken visar ett par nyheter i veckan. Antalet besökare som har letat sig hit i hopp om att hitta tips om sina perennrabatter har ökat markant, troligen på grund av årstiden. De blir nog besvikna är jag rädd, eftersom … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Livet | Etiketter , , , | Kommentarer inaktiverade för Pojkband skriver jag inte så ofta om…

Fredagstemat är kort och gott: 25

25 var det.  Ja, vad sjutton gjorde jag när jag var 25? Läste några universitetsämnen samtidigt som jag varvade med olika jobb som färdledare för Club 33. För sena tiders barn kan jag berätta att Club 33 var en resebyrå … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, historia | 19 kommentarer

Åka tåg

”Ska du verkligen åka tåg i åtta timmar för att delta i ett möte på fyra timmar?” undrade omgivningen. ”Jamenvisst, mötet blir liksom lite bonus.” Det är inte alla som förstår att det är resan som är mödan värd, i … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 24 kommentarer

Curiosity did not kill the cat

På listan över sommarläsning finns Studs Terkel. Han var mannen som ville ha ”Curiosity did not kill the cat” på sin gravsten, om han hade accepterat en gravsten. Han ville hellre få sin aska spridd på Bug House Square i Chicago, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Ord | Etiketter , | 23 kommentarer

Vitt igen

Vad är nu detta? Har det snöat igen? IGEN? Nej, det är alla blad från körsbärsblommorna i Fatbursparken. Det är lika fint som i Kungsan, när körsbärsträden blommar på Söder, men inte riktigt lika publikt. På grund av lite irrfärder … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Okategoriserade | Etiketter | 8 kommentarer

Bengt Berg begrundar bergslagsdörrar

I gamla Meken i Smedjebacken diskuterades Bergslags-författare i helgen. Finns dom? Vilka är dom? Vad skriver dom? Och vad är Bergslagen, egentligen? Ulrika Knutsson gjorde ett försök att ringa in begreppet och tog hjälp av Nils Holgerssons underbara resa: ”Det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Halv åtta hos mig

Fredagstemat denna vecka är ”Halv åtta hos mig”. Finurligt tema måste jag säga. Halv åtta… En gång var det den där tidpunkten då man lämnade en förvånad lägenhet efter sig, tom och tyst, efter fem personers morgonkaos. Eller halv åtta … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | Etiketter , , | 16 kommentarer

Och idag ska vi lära oss bygga pyramider

Vårt hus på landet ligger i en bruksort, med järnhanteringsanor från 1600-talet. Huset var tidigare bostad åt smeder vid Horndals bruk och det kan vara förklaringen till att det i alla år har legat en stor järnklump i utkanten av … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , , | 4 kommentarer