Författararkiv: Karin

Apropå Gustav Vasa

Jag måste passa på att fråga en sak som jag undrat över länge. Alla har troligen sett den här tavlan av Carl Larsson i trapphallen på Nationalmuseum, Gustav Vasas intåg i Stockholm. I verkligheten eller på bild i någon skolbok.  … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, konst | Etiketter , , | 21 kommentarer

Forskning pågår

Promenaderna med tvååringen är alltid lika spänannde. Han ser mycket som jag missar och nu har han börjar kommentera löpande allt som sker. Han är sin egen voice over och verkar se verkligheten som ett TV-program som behöver styras upp … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , | 14 kommentarer

Tre sorters tango

Det finns möten man gärna hade varit med på. Åtminstone som observatör. Ett sånt är tangokonferensen i London 1922. Tangon hade tagit sig över Atlanten i slutet av 1800-talet, den dansades i Paris och spred sig under början av 1900-talet … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, konst | Etiketter , , | 13 kommentarer

Fotoförbud

Tillgänglighet kan skapa otillgänglighet. Öppenhet kan resultera i mindre information inte mer. Det hävdas ibland att vår offentlighetsprincip leder till kortfattade protokoll, magrare beslutsunderlag och fler hemligstämplar än nödvändigt. Ta det engelska systemet, säger man, där finns inte samma offentlighetsprincip … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva | Etiketter , , | 2 kommentarer

Fredagstemat är krock

ByFånen förser oss med fredagsteman denna månad och veckans tema är Krock. Det ger mig en möjlighet att tipsa om ytterligare en bok, som jag ofta läser om på somrarna, Anita Sjöbergs Bryggan. Den handlar i stor utsträckning om krockar … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, fredagstema, Livet | Etiketter , , , | 13 kommentarer

Estelleffekten?

Återkommen till storstaden känner jag mig först lite vilsen. Något har förändrats, men vad? Jo, inser jag efter ett tag, en ny färgnyans har smugit sig in i stadsbilden. På bussen, på gatorna, i tunnelbanan, på Konsum, på biblioteket, överallt … Fortsätt läsa

Publicerat i färg | Etiketter , , , , | 25 kommentarer

Krylbo nästa…

Så blev det en liten tågresa igen, utan andra strapatser än att ”någon” hade förirrat sig ut på spåret och räddningstjänsten i Knivsta beordrade tåget att stå still en stund. Man blir ju nyfiken. I Knivsta skulle det kunna vara … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , | 25 kommentarer

Ingen ordning i huvudet

Egentligen ska sidhuvudet berätta var jag befinner mig, är tanken: Slussenvy när jag är i stan, något lantligt när jag är på landet. Mycket enkelt och lättförståeligt, förutsatt att jag kommer ihåg att ändra. Och den där förfallna ladan, då? … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter | 10 kommentarer

Hemma hos Don Draper

Så var det dags för en liten tågresa igen. Det ryktas om elavbrott och det ena tåget efter det andra ställs in, vår avgångstid skjuts upp på ett illavarslande sätt. Men så kommer det helt överraskande ett tåg och syrran … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , , , , | 8 kommentarer

Läs Sommarboken! Fredagstemat är Bästa sommartipset

Gnuttan utmanar Fredagstemabloggarna att berätta om de bästa sommartipsen. Mitt är: läs Sommarboken av Tove Jansson. Eller läs om den. Man hittar alltid något nytt i boken om sexåriga Sophie och Farmorn på den där ön långt ut i Finska … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, fredagstema | Etiketter , | 16 kommentarer