Författararkiv: Karin

Russin kan inte krypa

Tänk er följande scen: Redaktörn och jag äter en sömnig frukost, fil och müsli. Ute regnar det. Man är försjunken i egna tankar och vår replikväxling så dags på dagen, innan tidningen kommit,  brukar vara sparsam. – Rör sig dina … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 14 kommentarer

Estelle har fått en lillebror!

Alldeles nyss fick Estelle en lillebror, som troligen kommer att kallas Estellan. Tycker ni att det gick fort? Det tycker inte vi som följt den här länken i evigheter, känns det som. Någonstans i Estland han man satt upp en … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , | 16 kommentarer

Kanske du kan stämma träff med mig i stället – den första Blooms day

Den 14 juni spanade en ung man ivrigt efter en kvinna med rödbrunt hår. Han hade stämt träff med henne, men hon kom inte. Så han skrev ett brev till henne, till Nora Barnacle: ”Jag gick hem, fullständigt bedrövad. Jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att översätta, Språk | Etiketter , , , | 5 kommentarer

Fredagstema: Kratta

Veckans fredagstema är kratta, säger Byfånen. Så trevligt säger jag, för då får jag ju en chans att berätta om mina krattfamiljer och några andra bekanta. Det här gänget, de fyra till vänster, är en krattfamilj som jag brukar umgås … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, historia, Ord | Etiketter , , , | 28 kommentarer

Åka tåg, igen

Så var det dags för en tågresa igen och jag  tycker alltid att det är lika spännande att se hur det ska gå den här gången. I Krylbo möttes jag av en varningsskylt. Varning för EU, såg det ut som. … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 10 kommentarer

Lite otur

Favoritplatsen nere vid sjön uppgraderades flera snäpp förra augusti då händiga och hjälpsamma medmänniskor (syrran och Pensionären) byggde ett däck i anslutning till bastun. Nu kan man sitta där med ryggen mot bastuväggen och njuta av kvällssolen, vilket jag gör … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, färg | Etiketter , , | 8 kommentarer

Men! Vad håller han på med?

I morgon, alltså måndagen den 11 juni, tar man beslut om Katarinaterminalen i kommunfullmäktige. Av allt att döma klubbar man ett beslut som innebär att den nuvarande bussterminalen vid Slussen flyttas in i Katarinaberget. Många protesterar mot detta. Det kommer … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 16 kommentarer

Juninatten…

Nu går solen knappast ner         bländar bara av sitt sken         Skymningsbård blir gryningstimme varken tidig eller sen Insjön håller kvällens ljus         glidande på vattenspegeln         … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Livet | Etiketter , , | 10 kommentarer

Fredagstema: I denna ljuva sommartid

ByFånen står för förslag till fredagstema denna månad och denna vecka är det: I denna ljuva sommartid. Övriga teman och fredagstemabloggare finns här. Och det temat väcker verkligen minnen. Mest sommar av allt är för mig den lilla stugan vid … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, historia | 38 kommentarer

Ute i kylan, eller i alla fall i farstun

I Kulturdepartementets lokaler på Drottninggatan i Stockholm står en liten tjej som håller på att lära sig dansa. Det är en bronsskulptur i naturlig tjejstorlek, sexårsåldern ungefär,  gjord av konstnären Torsten Renqvist. Den köptes till departementet på 1990-talet. Tanken var … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, konst | Etiketter , , , | 3 kommentarer