Författararkiv: Karin

Fredagstema: Bakom knuten

Juni månads fredagsteman får vi av ByFånen och denna vecka är det Bakom knuten. Lätt! Det är ju bara kolla vad det finns för mystiska prylar bakom boden och så kan man få hjälp att identifiera dem. Men det finns … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , | 21 kommentarer

Och nu blir det lite sjövett

Vikingaskepp styrdes med en åra och den satt på skeppens högersida, vilket alltså blev styrbord. Man jobbade ofta med båda händerna och vände baken mot andra sidan, som då blev ba(k)bord. Det medförde i sin tur att man med tiden tyckte … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, Livet, Ord | Etiketter , , , | 24 kommentarer

Dansande flickan får flytta hem igen

För ett tag sedan skrev jag om den dansande flickan på Drottninggatan. Hon som står där i en liten nisch på Kulturdepartementet, synlig från gatan och påminner oss om hur svårt, roligt och nödvändigt det är att få hålla på … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , | 6 kommentarer

Och fiskgjusarna då, hur går det för dem?

Om man inte har sett fiskgjuseboet på ett tag får man en smärre chock när man tittar in för att se vad som hänt. Vad de har växt! Förstfödda Estelle kavar omkring i boet och i dag försökte hon äta … Fortsätt läsa

Publicerat i fiskgjusarna, Livet | Etiketter , | 20 kommentarer

Mobilt

Det är alltid något som behöver fixas på eller kring husen. Och när det väl är fixat kan man fira på lämpligt sätt. Inviga, till exempel, eller återinviga. Här finns en redovisning från förra sommarens återinvigningsobjekt. Och i år var … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 4 kommentarer

Det gick bra!

Att resa midsommarstången är en rätt kvävande uppgift. Den ska dessutom utföras inför en förväntansfull publik. Det är mycket som kan gå snett. Klykorna (som säkert har ett annat namn på det fackspråk som vana midsommarstångsresare förmodligen använder sinsemellan) får … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Livet | Etiketter , | 24 kommentarer

Fredagstema. Sill med tillbehör

Byfånen som tillhandahåller fredagsteman denna månad har föreslagit Sill med tillbehör. Och eftersom denna fredag inte är vilken fredag som helst tror jag han menar att man kan skriva vad man vill, så länge det har med midsommar-tillbehör att göra. … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, Livet | Etiketter | 18 kommentarer

Nya promenader med tvååringen

Tvååringen och jag tar våra promenader, nu i lantligare omgivningar. Han är oföränderligt entusiastisk för allt han ser och kommenterar det löpande. På tvååringars vis är han animist, och ser naturen omkring sig som besjälad. Vid ån blev han stående … Fortsätt läsa

Publicerat i Ord | Etiketter , | 8 kommentarer

Vakna Drina, ärkebiskopen vill prata med dig!

Idag för 175 år sedan, klockan sex på morgonen, väcktes en 18-åring av sin mamma: ”Vakna, Drina, ärkebiskopen av Canterbury och Lord Conyngham vill tala med dig.” Drina skriver sedan i sin dagbok om detta: ”Så jag gick upp och … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter | 10 kommentarer

Hej matematik! Välkommen Estrid!

Häromkvällen diskuterades skola, så där som man alltid gör när man ses, några stycken. Efteråt kom jag att tänka på en matematikhistoria, som borde kunna få en fortsättning. Och så sökte jag på nätet efter en lämplig illustration, gärna ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet | Etiketter , , , , , , | 28 kommentarer