Författararkiv: Karin

Konsten att stapla ved, avancerad kurs

Vedstaplar kan se ut på många olika sätt, den saken är klar. Tack Örjan för tipset om Alastair Heseltine! Han är en kanadensisk träkonstnär som bland annat staplar ved. Den här vedstapeln har väckt berättigad beundran.   Kolla huggkubben. Den … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , | 13 kommentarer

Svårare än man kan tro

När träden är fällda, uppsågade i vedspislängder och kluvna till lagom stora vedträn, då är jobbet ändå inte klart. Veden måste staplas och det är väl bara att trava upp den mot lämplig vägg. Skulle man kunna tro. En fristående … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , | 19 kommentarer

Vedhuggarens klagovisa

Min farfar skrev en loggbok på vers, som är till tröst och glädje i många situationer. Som det här med veden. Det börjar bli oroväckande tomt i vedboden och med handsåg och yxa hinner man inte hålla jämna steg med … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, historia, Livet | Etiketter , | 26 kommentarer

Nu blev det väl ändå lite fel?

Jag borde byta sidhuvud (igen). De här vitsippor som sträcker sig mot den värmande vårsolen det stämmer inte. Den bilden tog jag onsdags. Men när jag drog upp rullgardinen i går möttes jag av ett helt annat landskap. Visserligen töade … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , | 15 kommentarer

Om jag säger Danmark…

”Om jag säger Danmark, vad tänker ni då?”, undrar Gnuttan som är maj månads fredagstemavärd. Väldigt sorgliga saker, måste jag erkänna. Mitt första möte med Danmark var helt misslyckat och skulle nog kunna kvala in i kategorin mina värsta barndomsminnen. … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, historia, Livet | Etiketter , , | 24 kommentarer

Fredagstemat fortsätter

Projektet fredagstema – show and tell drogs igång 2007 av några svenskor i USA och några hemmasvenskor. Annika, som är en av veteranerna signalerade att det kanske var dags att tänka om, eller nytt. I vilket fall ta en paus … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | Etiketter , | 6 kommentarer

Snabbvår

Jag glömde ju att byta huvud, här på sidan, så man kunde tro att vi är kvar i stan. Nu så stämmer det bättre, vårliga och lantliga omgivningar så långt ögat når. Sprillans färska vitsippor i huvudet och massor på … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 21 kommentarer

Ner med livsmedelsockret!

Första maj startade som en dag då man krävde ”normalarbetsdag” eller åtta timmars arbetsdag . Den första första-maj-demonstrationen i Sverige samlade 20 000 personer på Gärdet där Hjamar Branting talade. Presentationen av demonstrationen är ingen flammande appell, utan låter ganska … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, konst | Etiketter , | 4 kommentarer

Glada vappen!

Walpurgisnatt. Det låter mystiskt och hedniskt på något sätt. Valborg däremot låter trivsamt och hela familjen framför brasan och Vintern ra… och allt det där. Men Valborg och Walpurg är ju samma ord. Och inte alls hedniskt, tvärtom. Walpurga var … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Ord | Etiketter , , | 12 kommentarer

En halvbra fot på en eftermiddag. Inte så illa…

Man kan roa sig med mycket en lördag och i går blev det kroki. Lite otippat för min del, men jag blev inkallad för att hålla en snabbintroduktion för sexton unga tjejer, som firade att en av dem ska gifta … Fortsätt läsa

Publicerat i Att rita | Etiketter | 9 kommentarer