Författararkiv: Karin

Fredagstema – choklad.

Pettas-Karin bossar för denna månads fredagstema och idag är det Choklad. Och det är verkligen en av mina laster, en som jag inte lyckats hemlighålla särskilt väl. Men attans, nu kom det annat emellan så jag återkommer senare i kväll med en fortsättning. … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, Livet | 21 kommentarer

Mellan övre-övre medel och nedre övre

Engelsmännen (och kvinnorna, givetvis) har ett väl utvecklat sinne för klasstillhörighet och klassmarkörer. De skulle aldrig nöja sig med våra grovhuggna begrepp, utan har fler skikt och skillnaderna verkar bli viktigare ju högre upp man kommer. Det finns alltid en möjlighet … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att skriva, Böcker | 6 kommentarer

Men nu då?

Vi kan väl komma överens om att det är vår nu, hörni? Det kan vi väl? I Kungsträdgården kan man flanera under körsbärsblommorna, eller sätta sig på ett café och spana in folk. Garanterat fler kändisar och bekanta här än … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 28 kommentarer

… så snart en ledig stund gifves…

Det är världsbokdagen i dag och man borde störta ut på stan med famnen full av bytarböcker. Eller nåt. Jag firar i stället i stillhet med en läsecirkelbok som jag återkommer till. Den ska vara utläst på onsdag och jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, historia | Etiketter , | 2 kommentarer

En mångsidig begåvning

Farfar var snickare och skrev ett slags löpande kommentar till sitt liv, på vers och med vackraste tänkbara handstil. Jag har ett gammalt spiralblock med 87 sidor där han skrivit om vardagens vedermödor, om högtidsdagar, om barndomsminnen och barn och … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, historia, Livet | Etiketter , , | 20 kommentarer

Fram med flaskorna – fredagstema

Pettas-Karin som bossar för fredagstemat under april vill att vi ska plocka fram flaskor idag. Undrar hur hon tänkte där? Det finurliga med dessa fredagsteman är att man alltid kan komma på något som passar in, även om den första … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, historia | Etiketter , , , | 42 kommentarer

Bruksort med högt bruksvärde

Nu får jag skämmas lite. Efter en heldag i Smedjebacken har jag inte en enda bild att visa. Jag har sett den fina hamnen, vackra kulturhistoriska byggnader, den fina kultur- utställnings- och evenemangsplatsen i gamla ”Meken”.  Jag har varit i … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, konst | Etiketter , , | 6 kommentarer

Kampen går vidare

En röd tygbit kring en stolpe. En halsduk som någon tappat? Nej, bara lite rött tyg. Och där borta, på gångbron över till Gondolen hänger ett rött skynke till, lite hotfullt ovanför stadshuset. Vad kan det betyda? Och kolla här: en … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , , , | 17 kommentarer

You know you’re five…

Det finns listor för vuxenpoäng av olika slag och det finns utmaningar som: ”you know you’re fifty when…” Till exempel när man sätter sig ner för att ta på sig sockorna. (Med hjälp av yoga kan man dock skjuta upp … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , , | 2 kommentarer

Fina, men svåröversatta

Just idag, den 15 april 1802 gick William Woodsworth och hans syster Dorothy en lång promenad längs stranden till Ullswater Lake. Plötsligt stötte de på ett fält med påskliljor. Dorothy blev så förtjust att hon skrev en detaljerad skildring av … Fortsätt läsa

Publicerat i Att översätta, historia | Etiketter , , , | 33 kommentarer