
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Likt och olikt
Man matas ständigt med bilder av olika platser, i nyhetsflödet, i litteraturen, på film och i reseannonser. Jag tycker det är spännande att se hur de bilder man skapar sig, med hjälp av fragment, stämmer med verkligheten. Här kommer några … Fortsätt läsa
Hinder – och att övervinna dem
Livsrummet föreslår Hinder som lördagstema, men eftersom det dök upp lite hinder på vägen (t.ex. hål i huv’et – se förra inlägget) kommer mitt bidrag först idag. Det här är Matan Israeli, konstnär och samordnare i Jerusalem för ett konstprojekt … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Livet, Lördagstema
16 kommentarer
Allt som inte dödar dig kan bli ett blogginlägg…
Det är alltid är intressant att undersöka ett lands sjukvård, från insidan så att säga. Och ett tacksamt bloggämne är det ju. Jaffa är en av världens äldsta städer. Under några tusen år, när Jaffaborna såg ut över det här … Fortsätt läsa
Famous last words…
”Och så håller jag tummarna för att denna sida alla fall fungerar ett tag till!” Skrev jag i förra inlägget och så for jag till Tel Aviv där jag är nu och vad händer? Jo, det blev stört omöjligt att … Fortsätt läsa
Kan det vara makterna?
Det går inte så bra just nu för mig med det här digitala. Först fick jag vägledning av Telia-supporten när min mobil plötsligt vägrade fungera som mobilt bredband, vilket den gjort tidigare utan problem. Telia vägledde mig rätt åt pipsvängen, … Fortsätt läsa
Nä, hörni om vi skulle ta och…
Initiativ är det ursvåra lördagstema som Livsrummet givit oss idag. Initiativ… Det är liksom inte bara nåt man gör, utan man initierar något som sedan lever vidare på något sätt. Skulle kunna skriva något om historiska initiativ denna dag, kanske? … Fortsätt läsa
Rumpan bar
Söker man en knäpp metafor, eller praktfull katakres är det bara att slå upp Johan Esks artiklar i DN och läsa några rader. Som här. Så brukade det i alla fall vara. Men i dag när jag behövde exempel på … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att tolka, Debatt, Språk
Etiketter dollarbrist, Patricia Hedelius, USA
6 kommentarer
”Fräckheten är min skyddsängel…”
I dag, för 80 år sedan, bosatte sig Albert Einstein officiellt i USA för att undervisa vid Princeton University. Han var gästprofessor i Kalifornien samtidigt som Hitler blev rikskansler. Då genomsöktes både hans lägenhet i Berlin och hans lantställe. Hans dokument beslagtogs … Fortsätt läsa
Hinna, orka, vilja
Hur ORKAR ni frågar folk. Och: Hur HINNER ni. Frågorna gäller våra hus och trädgårdar. Svaret på fråga nummer 1 är att man orkar det man har lust med. Och dessutom har jag upptäckt att jag nog är konstruerad för grävjobb … Fortsätt läsa
Men vad har hänt här?
Mystiska spår. Någon som har en förklaring, eller i alla fall en teori, om vad som kan ha hänt här? Gåtans lösning finner man på nästa bild. Längst ut vid bryggans kortsida sticker det upp något. Det gör det inte … Fortsätt läsa
