
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Stolt husägare
Säg inget till redaktör’n, men nu har jag gått och köpt lite hus igen. Han tycker att vi har så att det räcker, men när man får chansen att bli delägare i landets bästa Folkets Hus måste man bara slå … Fortsätt läsa
På allmän begäran…
På allmän begäran. Eller i alla fall på någons begäran. Jag skrev häromdagen om en snabb och effektiv tvåstegsmetod för att bli ung och vacker. Då ville en av mina kommentatorer veta hur man gör för att bli lite tuff … Fortsätt läsa
Americanah
Huvudpersonen i Chimamanda Ngosi Adichies bok Americanah är en ung nigerianska, Ifemelu, som lämnar sitt hemland och flyttar till USA. Där upptäcker hon till sin stora förvåning att hon är svart, eller ”black”. Det var hon inte hemma i Nigeria. … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, Debatt, färg
Etiketter Americanah, Chimamanda Adichi Ngosi
11 kommentarer
Handen på hjärtat
Handen på hjärtat uppmanar Pysseliten, som står för denna månads lördagsteman. Läge för lite självrannsakan, kanske? Och det ligger nära till hands att koppla det temat till vad som hände för 75 år sedan i dag, den så kallade Kristallnatten*, … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt, historia, Lördagstema
Etiketter "Kristallnatten", lördagstema, Novemberpogromerna
8 kommentarer
Varsågoda, ett skönhetstips i två enkla steg!
Först söker jag på nätet efter en app till ritbrädan. Lite senare kollar jag om det verkligen är Kladdkakans dag idag (det är det!) och då dyker det upp massor med reklam för ritbrädsrelaterade appar och pryttlar. Man förstår varför … Fortsätt läsa
En lurvig tusenfoting
Om man slår skallen i ett vasst armeringsjärn så att man får hål i huvudet, då öppnas liksom nya perspektiv på tillvaron. Om jag hade rest mig lite hastigare… tänker man. Om jag hade gått två centimeter mer åt höger… … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet
18 kommentarer
Hur funkar det?
Hjärnan är en spännande plats och det är först nu vi kan ana riktigt HUR spännande. Det finns numera möjligheter att följa vad som händer i hjärnan när vi tänker, minns, sover eller är arga, glada eller uttråkade. Det går … Fortsätt läsa
Skrämmande
Pysseliten föreslår Skrämmande som lördagstema idag. Svårt tema för mig som inte är så lättskrämd. (Tror jag i alla fall.) Men det här är nog lite skrämmande i alla fall. Ett KILO godis… Det är skrämmande på samma sätt som godisreklamen, … Fortsätt läsa
Publicerat i Lördagstema, Okategoriserade, vikten
Etiketter kolhydrater, sötsug, trick or treat
25 kommentarer
Zombietajm – eller nästa år kanske de får titta på ärret
Höstlov och tre förväntansfulla barnbarn kräver kanske några extra programpunkter, tänkte jag och inventerade den långa listan över tänkbara aktiviteter i stan. När sedan barnen dök upp i går hade jag laddat med förslag. Men de hade ett gemensamt motförslag: ”Kan … Fortsätt läsa
En Freud för alla sinnen…
Hur har ni det? Egentligen. Allt väl? Eller känner ni er kanske lite dysfunktionella? Ingen fara i så fall för det finns hjälp att få. Jag har en fäbless för annonser om datorer, högtalare, hårddiskar och andra kantiga lådor, helt … Fortsätt läsa
