Författararkiv: Karin

Lördag. Igen!

Nu går det undan ska jag säga och Gnuttans lördagstemat denna vecka är påpassligt nog Bakverk. Gnuttans blogg heter Wienerbrödslandet, så det ska bli spännande att läsa om hennes bakprojekt. För mig blir det sällan av att baka. Jag har … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , | 25 kommentarer

Och solen har sin gång…

Jag klagar inte, för det lär inte hjälpa, jag konstaterar bara att solen gick upp (i smyg, dessutom!) först klockan 8.22 idag. Sedan höll den sig uppe i sex timmar och tjugonio minuter. Det kommer att bli värre innan det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt | Etiketter , | 15 kommentarer

Historiespaning på Buckan

Mitt i Stockholm, vid Berzelii park ligger Bukowskis, eller Buckan, som stammisarna brukar säga (lärde jag mig i nyligen). Där kan man titta in och se tavlor som krupit fram ur vrårna. Man blir förstås vansinnigt nyfiken på vilka vrår … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, konst | Etiketter , , | 26 kommentarer

Förberedelser

Förberedelser, föreslår Pysse som dagens lördagstema, så här inför advent. Ack, om jag vore skapt så att jag kunde börja förbereda julen nu. Eller förbereda något överhuvudtaget. När annonserna börjar handla om ”sista-minuten-klappar” tycker jag att jag startat i god … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , , | 32 kommentarer

Jag är nöjd nu

”Jag är nöjd nu” kan man läsa i Resumés fredagskrönika. Krönikören skulle helst vilja slippa den skattesänkning som riksdagen beslutade om i förra veckan, förutsatt att pengarna i stället används till samhällets välfärd och infrastruktur. Till sådant som man inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet | Etiketter | 12 kommentarer

Finurliga lösningar

Finurliga lösningar vill Pysseliten att vi ska hitta på denna lördag. Vilken tur att jag just gjort det. Hittat en finurlig lösning på ett praktiskt problem. I helgen när jag gjorde de allra sista inför-vintern-insatserna på landet ställdes jag inför … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , | 23 kommentarer

Färgstarkt i november

Pettas-Karin hittar vackra färgglimtar i november på sin trevliga blogg, med vackra fotografier. Blommor som vågar sig upp i denna milda november, blåmesar vid fågelbordet, bergenia och lysande gula och röda pumpor och squash. Färgstarkt! Det är svårare här i … Fortsätt läsa

Publicerat i färg | Etiketter | 15 kommentarer

Lite muntration i novembermörkret

Nu ska vi inte låta resultatet av en fotbollsmatch ytterligare fördystra denna mörka månad. Jag tänker så här: Nu kan man titta på fotbolls-VM utan att vara nervös. Man kan välja några trevliga lag att heja på och så kan … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , | 12 kommentarer

Hur mycket stål behöver vi egentligen?

I lördags var det höstträff i Johan-Olovsällskapet i Horndal. Det hölls på bruksmässen, som ligger i bruksparken i Horndal, med ruinerna från det gamla bruket inom synhåll. Inbjuden gästtalare var Maths Isacson, professor i ekonomisk historia vid Uppsala Universitet. Han behandlade … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Debatt, historia | Etiketter , , , | 11 kommentarer

Leva länge

Pysseliten föreslår Leva länge som lördagstema. Så länge hjärtat kan slå… tänker jag då. Jag förundras ibland över hur lite vi vet – OK, kanske inte ni, men jag – om hjärtat, denna livsviktiga muskel. Ibland svischar en fackterm förbi och … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , | 28 kommentarer