
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Redaktörns julnötter
Så här års brukar redaktörn kapa bloggen för att bjuda på lite julnötter. Här är årets nöthög, som liknar högskoleprovet, lite ordkunskap, lite logik, lite naturkunskap. Nötterna finns också som pdf-fil, för er som vill skriva ut dem och klura … Fortsätt läsa
Nya traditioner… kanske nästa år?
Nya traditioner föreslår Gnuttan som lördagstema såhär inför jul. Just nu håller jag hårt på mina gamla traditioner, vilket innebär att jag brukar få en snilleblixt ett par dagar före jul, som vanligtvis handlar om att jag ska göra något … Fortsätt läsa
Hon vet ingenting…
För många år sedan läste jag ett häfte med dikter från en mellanstadieskola. Det var en trevlig och typisk blandning för en sjätteklass: bra dikter, gulliga dikter, icke-dikter, grötrimsdikter och plagierade dikter. Men av dikterna skilde sig så mycket från … Fortsätt läsa
En stillsam manifestation, en familjetillställning…
Den amerikanska nyhetskanalen CNN rapporterade i går om ”våldsamma naziattacker i en Stockholmsförort” medan vår största dagstidning har en notis i sin Stockholmsbilaga om händelsen… I DN framställs det som ett byslagsmål, eller som det står i notisen: som ett … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, historia
11 kommentarer
If it walks like a duck, if it looks like a duck, if it quacks like a duck…
I frysen finns en plastburk där det står Anka på locket. Vi har länge varit övertygade om att där finns en bra måltid. Den ser mycket trovärdig ut, med en framtoning och presentation som övertygar läsaren. Klart att det ligger en anka … Fortsätt läsa
Här finns inget mer att upptäcka…
Gnuttans lördagstema är idag. Men denna gråmulna dag är inte något att skriva om, så den lämnar vi därhän. I stället kollar jag på Wikipedia om det är någon författarfödelsedag idag, men det var lite magert. Den 14 december är nog … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att skriva, Lördagstema
Etiketter Amy Hempel, Einstein, Higgs, Max Planck
17 kommentarer
Å då sa jag till Björklund…
Här ser vi yngsta dotterns pojkväns mammas kusins mans bror, Arieh Warshel, som samtalar med utbildningsminister Björklund. Jag hoppas verkligen att han berättade för Björklund att det inte funkar att ryta till den svenska skolan: ”BLI BÄTTRE!” Eller att det inte … Fortsätt läsa
Uppskörtade
Eftersom yngsta dotterns killes mammas kusins mans bror har fått nobelpris i år följer jag det hela med större intresse än vanligt. Lite insiderskvaller är ju alltid intressant. Jag får bland annat höra om alla praktiska råd som utdelas före … Fortsätt läsa
Vad rätt jag tänkt, fast det var fel… eller tvärtom
Häromdagen skrev jag om solens gång, fast övertygad om att solen uppför sig logiskt och förutsägbart. Det gör den inte, visar det sig. De diskussioner jag fört med olika personer om detta kommer i en helt annan dager när jag … Fortsätt läsa
