Författararkiv: Karin

Avlyssnat på stan

En mamma stannade framför fönstret vid en leksaksbutik i Gamla Stan och pekade entusiastiskt på ett par dockor. Döttrarna tittade lite mer kritiskt och verkade inte alls lika förtjusta. Jag stannade också till, det var riktigt fina dockor, lite ovanliga. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | 13 kommentarer

Knäckta julnötter

Redaktörns julnötter var lite knäckande i år, tycker jag nog. Till och med ordkunskapsfrågorna – som jag betraktar som min bästa gren – var knepiga. Här är lösningarna. I. Ordkunskap: homonymer 1.a Slakteriterm (KYL, benämning på lårben av lamm eller … Fortsätt läsa

Publicerat i Tävling | Etiketter , | 11 kommentarer

Julens tolv dagar

Trettondedag? Hur då? Undrar någon och jag plockar fram mina gamla skolkunskaper, väl medveten om att de nog kan ha blivit omsprungna av senare forskning. – Jo, Jesus föddes ju den 25 december… – Va? Han föddes väl på julafton? … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, konst | Etiketter , , , | 4 kommentarer

Nytt år – ny partner?

HeLenas passande förslag till lördagstema medan året är alldeles färskt är: Nytt år.  Mina förväntningar inför det nya året sammanfattas bäst med att jag tycker det är bra som det är. Jag önskar mig inga större förändringar, annat än möjliga hälsoförbättringar … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 16 kommentarer

Flytta myror

Från köksbordet har man numera utsikt över en mycket stor myrstack (eftersom vi har huggit ner en dunge gamla björkar). Myrorna har i stort sett drivit bort oss från halva tomten de senaste åren. I skydd av den timrade överbyggnaden … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 20 kommentarer

Mot ljusare tider

Det är kanske så här björnarna ska tas? Det finns björn i våra trakter och jag gillar’t inte. Jag var ute och cyklade på småvägar i Grönsinkatrakten när jag hörde en gren som knakade och tänkte att med ett så … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 12 kommentarer

Inbrott, utbrott, avbrott

När man inte tittat till sina stugor på ett tag nalkas man dem med viss bävan. Sex veckor sedan vi var här senast och mycket kan hinna hända. I skogen bakom huset ligger träden som plockepinn efter stormarna och vi … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 6 kommentarer

En förbryllande film, Gloria

Den finns på tidningarnas listor över bästa filmer just nu. Den vann pris för bästa kvinnliga skådespelare vid Filmestivalen i Berlin i år. Gloria verkar vara filmen som ingen vågar kritisera. Jag såg den på annandagen och får ingen rätsida … Fortsätt läsa

Publicerat i film | Etiketter , | 8 kommentarer

Halvårskoll

Halvårskoll är dagen lördagstema. Jag bläddrar tillbaka och försöker hitta någon röd tråd. Det verkar mest vara blommor och blad som dominerar, så det får bli temat för halvåret som gick. Stjärnflockan slår ut med armarna och utbrister ”Välkomna!” till … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att resa, Lördagstema | Etiketter , | 7 kommentarer

Årets julklapp

Det verkar vara många som fått samma julklappsbok i år och jag har själv gett bort den till höger och vänster: Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning, men kanske allra mest om hur man gör när man lagar mat. Den är … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, Livet, vikten | Etiketter , , | 8 kommentarer