Författararkiv: Karin

Snö

Lördagstemat denna vecka är Snö Kolla här. En farbror som är ute och går i snön. Undrar om han gått vilse bland alla olika spår? Ingalunda! Det är snökonstnären Simon Beck som skapar ett av sina fina mönster. Här står han … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Lördagstema | Etiketter , | 33 kommentarer

Trojka eller trespann? Tekokare eller samovar?

Det här blir lite långt. Men föreläsningen på ABF-huset på Sveavägen var så intressant att jag för ovanlighetens skull antecknade en hel del. Översättaren Lars-Erik Blomqvist berättade om hur det är att översätta rysk skönlitteratur till svenska. Först måste en … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att översätta, Att tolka, Böcker, Ord, Språk | Etiketter , , | 35 kommentarer

Inspirationskällor

Bloggvärlden ger en ständigt nya impulser. För rätt länge sedan läste jag om en mosaik- kurs hos Mosaic Sweden på bloggen Stribergs Station och gjorde en komihågmarkering. Sedan dess har jag haft mosaiktankarna i bakhuvudet. Och när det var dags för … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Träning | Etiketter , , | 6 kommentarer

Fint besök

I Bergrummen på Skeppsholmen visas fram till den 23 februari i år några fina skulpturer från Nigeria, framförallt de kända Ile Ife-huvudena. De är gjorda i början av 1000-talet, men hamnade under århundradena långt ner i jordlagren. 1910 hittade en … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, konst | Etiketter , , , | 14 kommentarer

Kompakt mörker

För många år sedan var jag på en jobbresa i norra Tanzania. Vi åkte från Shinyanga till Musoma och passerade bland annat Serengeti på vägen. På den tiden fanns inte mobiltelefoner; man kommunicerade med lodgerna via teleprinter, eller radio. Chauffören kände … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Foto, Natur, Planering | Etiketter , , | 12 kommentarer

Tjugofjärdedag jul

Om man missat att städa bort julen på trettondagen har man alltid en ny chans vid tjugondag Knut, som tydligen kom till för att man skulle ha lite tid att efterfesta efter trettonhelgen. Men om man skulle missa även den chansen? … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , , | 13 kommentarer

Jamen förlåt, då

Postkodlotteriet har klantat sig. De tänkte sig att de skulle  – efter en allmän information, utan kundernas medgivande – dra en extrasumma från kundernas konton. Hur man kan komma på en så korkad och sannolikt otillåten idé är lite svårt … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , | 27 kommentarer

För gränden den är trång…

När jag måste ta bilen för olika ärenden finns det en tids- och bensinsparande väg från garaget rakt ner på stan (eller ut ur stan för den delen). Det är bara att köra Klevgränd ner mot Slussen och därifrån kan … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | 11 kommentarer

Vi som minns

Ibland känns det som om jag tjuvåker på Facebook. Jag bidrar sällan med något, men jag får desto fler lästips om bra artiklar och information om möten, bokuppläsningar, utställningar och annat intressant. Men det finns ett område på FB där … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , | 29 kommentarer

Stjärnor och ränder

En stjärna för varje stat i flaggan, ”the star-spangled banner”, brukar barnen få lära sig i skolan i USA. Men hur många är stjärnorna? Femtiotvå, får man höra ibland, trots att de bara är femtio. Det kan bero på att … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | 23 kommentarer