
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Snö
Lördagstemat denna vecka är Snö Kolla här. En farbror som är ute och går i snön. Undrar om han gått vilse bland alla olika spår? Ingalunda! Det är snökonstnären Simon Beck som skapar ett av sina fina mönster. Här står han … Fortsätt läsa
Trojka eller trespann? Tekokare eller samovar?
Det här blir lite långt. Men föreläsningen på ABF-huset på Sveavägen var så intressant att jag för ovanlighetens skull antecknade en hel del. Översättaren Lars-Erik Blomqvist berättade om hur det är att översätta rysk skönlitteratur till svenska. Först måste en … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att översätta, Att tolka, Böcker, Ord, Språk
Etiketter Lars-Erik Blomqvist, översättning, ryska
35 kommentarer
Inspirationskällor
Bloggvärlden ger en ständigt nya impulser. För rätt länge sedan läste jag om en mosaik- kurs hos Mosaic Sweden på bloggen Stribergs Station och gjorde en komihågmarkering. Sedan dess har jag haft mosaiktankarna i bakhuvudet. Och när det var dags för … Fortsätt läsa
Fint besök
I Bergrummen på Skeppsholmen visas fram till den 23 februari i år några fina skulpturer från Nigeria, framförallt de kända Ile Ife-huvudena. De är gjorda i början av 1000-talet, men hamnade under århundradena långt ner i jordlagren. 1910 hittade en … Fortsätt läsa
Kompakt mörker
För många år sedan var jag på en jobbresa i norra Tanzania. Vi åkte från Shinyanga till Musoma och passerade bland annat Serengeti på vägen. På den tiden fanns inte mobiltelefoner; man kommunicerade med lodgerna via teleprinter, eller radio. Chauffören kände … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa, Foto, Natur, Planering
Etiketter mörker, nattorientering, Serengeti
12 kommentarer
Tjugofjärdedag jul
Om man missat att städa bort julen på trettondagen har man alltid en ny chans vid tjugondag Knut, som tydligen kom till för att man skulle ha lite tid att efterfesta efter trettonhelgen. Men om man skulle missa även den chansen? … Fortsätt läsa
Jamen förlåt, då
Postkodlotteriet har klantat sig. De tänkte sig att de skulle – efter en allmän information, utan kundernas medgivande – dra en extrasumma från kundernas konton. Hur man kan komma på en så korkad och sannolikt otillåten idé är lite svårt … Fortsätt läsa
För gränden den är trång…
När jag måste ta bilen för olika ärenden finns det en tids- och bensinsparande väg från garaget rakt ner på stan (eller ut ur stan för den delen). Det är bara att köra Klevgränd ner mot Slussen och därifrån kan … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt
11 kommentarer
Vi som minns
Ibland känns det som om jag tjuvåker på Facebook. Jag bidrar sällan med något, men jag får desto fler lästips om bra artiklar och information om möten, bokuppläsningar, utställningar och annat intressant. Men det finns ett område på FB där … Fortsätt läsa
Stjärnor och ränder
En stjärna för varje stat i flaggan, ”the star-spangled banner”, brukar barnen få lära sig i skolan i USA. Men hur många är stjärnorna? Femtiotvå, får man höra ibland, trots att de bara är femtio. Det kan bero på att … Fortsätt läsa
Publicerat i historia
23 kommentarer
