Författararkiv: Karin

Snabb-samba-skola

Det drar ihop sig. Snart är det karneval och ett vanligt samtalsämne i Sao Paulo är vart man ska åka. De som tänkt sig stanna kvar i SP möts med bestörtning och beklaganden. Sao Paulo må vara en effektiv affärsstad, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 8 kommentarer

I gatunivå

Panoramabilder i all ära, men det är när man går omkring på gatorna i en stad som man får en känsla för dess karaktär. Eller som i Sao Paulos fall, dess olika karaktärer. Flotta Paulistaområdet med sina bankpalats är något … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , | 16 kommentarer

Vilse i parken

Sao Paulo är ofattbart stort. Så stort att det inte går att trycka vettiga kartor över hela stan. Det får bli bit för bit. Och även de bitarna täcker rätt stora ytor. Det här är en del av sjön i … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 8 kommentarer

Eko och ekon

Fazendan som vi var på i helgen ligger granne med Mata Atlantica, Atlant-regnskogen, som är en tropisk regnskog. Och då måste jag ju kolla vad ”tropikerna” egentligen omfattar men det är så krångligt så jag nöjer mig med den här … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Debatt | Etiketter , , , | 14 kommentarer

Och en estancia som är förfärligt stor

Hacienda, fazenda, estancia… vad heter det egentligen? Det kan man ju passa att ta reda på när man ändå är i Brasilien. Fazenda heter det i Brasilien och hacienda i spansktalande länder. Men vad är det då Evert Taube skriver … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Ord | Etiketter , , | 12 kommentarer

Tåg

Lördagstemat är tåg och jag kan inte ens klaga för jag har själv hittat på det. Och då visste jag ju ändå att jag skulle vara här i Sao Paulo idag, men jag visste inte att det är så ont … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Lördagstema | Etiketter , , , | 31 kommentarer

Snart lördag

OK, det kanske är lördag i vissa delar av världen, men än så länge är det fredag här i Brasilien och jag fick lust att dela med mig av en intressant utställning som jag såg på Sao Paulos konstmuseum i … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Lördagstema | 4 kommentarer

Some like it hot

En dag tar det att resa från (relativt) nära nordpolen till solgass och sommarvärme söder om ekvatorn. Jag slutar aldrig förundra mig över detta. Man kliver ut i snödrivor på morgonen och landar i 33-gradig värme på kvällen. Och flyger … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | 18 kommentarer

Lördagsteman i februari

Oj, det här skulle jag ju ha förberett lite bättre, lördagsteman för februari. Det är min tur att föreslå teman och då kan man ju liksom ta chansen att hitta på några favoritämnen. Men å andra sidan är det bra … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 13 kommentarer

Vårtecken

Uppsprickande molntäcke. Och uppsprickande istäcke dessutom. Än så är det långt till vår, förvisso, men ett och annat vårtecken letar sig hit, ändå. Så här pass ljust var det i eftermiddags när vi vandrade hem från ett av vårtecknen på Djurgården, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, konst | 8 kommentarer