Författararkiv: Karin

Träna

När jag föreslog T-teman för februari tyckte jag att jag var listig som lade ”Träna” sist i raden. Då skulle jag ju kanske komma igång igen, med den träning som blivit en smula försummad nu under vintern. För som Magnus … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter | 28 kommentarer

Dubbelgångarland

Var beredd på att möta både bekanta och kändisar i Brasilien. När jag kom fram till Sao Paulo och väntade på mitt bagage vid bagagebandet upptäckte jag att Angela Merkel stod tvärsöver på andra sidan bandet. Ovanligt nog var hon … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , , , | 21 kommentarer

I stället för reklam

På allmän begäran (hallå Hyttfogden!) kommer här några bilder på klotter/graffiti/ gatukonst i Sao Paulo. I denna reklamfria stad finns det många tomma ytor, som kan fyllas med graffiti. Eller som får vara tomma, vilken kan vara väldigt vilsamt. Jag inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, färg, konst | Etiketter , , | 23 kommentarer

En ny epok

Mina kaffevanor är inget att skryta med. Det blir fulkaffe för det mesta, dvs snabbkaffe med halva koppen mjölk, annars svider det i magen. Allt annat som jag har försökt med blir lite för mycket lotteri för mig. Bryggkaffe får en trist bismak … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 40 kommentarer

Tvätt

Lördagstemat är Tvätt. Jag har samlat ihop lite tvättbilder från förr, då tvättandet var tungt arbete, ofta i kallt vatten, med lut, tvättbräde och klappträ. Först tvätt vid arbetarbostäderna i Horndal, en tvättmiljö som Johan-Olov Johansson skildrat i novellen Stortvätten. … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 22 kommentarer

Mera restips

Det tar ett tag innan man upptäcker det, men det finns nästan ingen reklam i tunnelbanan i Sao Paulo. Däremot dyker det upp  konstutställningar här och där. Tunnelbana och taxi fungerar fint i Sao Paulo. I rusningstrafik kan det vara … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 12 kommentarer

Restips

Man skulle ju kunna tro att jag är bra på att resa, eftersom det är något jag ägnat mig åt rätt mycket. Först som reseledare i min ungdom och sedan med såväl privatliv som olika jobb med mycket resor. Men … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | 19 kommentarer

Det blev lite varmt

Det blev lite varmt i storstaden, så vi bestämde oss för att åka till stranden ett par dagar.Det visade sig att vi inte var ensamma om den tanken. Kanske var det inte mer än ett par procent av Stor-Sao Paulos … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | 10 kommentarer

Köp inte frukt på fruktmarknaden!

Här har vi den pampiga saluhallen i Sao Paulo, Mercado Municipal, byggd någon gång på 1910-talet. Här kan man köpa kött, korv, ost, kryddor, frukt och en hel del annat som jag inte har en aning om vad det är. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | 8 kommentarer

Trapp

Lördagstemat är trapp. Om ni undrar varför, så är det för att det börjar på T. Förra lördagen var det Tåg, nästa vecka Tvätt och sista februariveckan blir det Träna. – Se upp för trappen! – Vilken trapp…. appp… appp…  Äsch, det … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 11 kommentarer