Författararkiv: Karin

Lördagstema: drivkrafter

Drivkrafter vill Livsrummet att vi ska fundera på idag. Så det gör jag och det första jag kommer att tänka på är Latin Kings remake av Olof Palmes tal om drivkrafterna bakom fördomar. De övriga lördagsbloggarna är: Gnuttan Helena Karin på Pettas Livsrummet musikanta Olgakatt, Pysseliten.

Publicerat i Debatt, historia, konst, Lördagstema | 9 kommentarer

Varumärkesintrång?

Är det verkligen rimligt att ett politiskt parti kan lägga beslag på begreppet gyllene gryning? Kan man stämma dem, månne, för något – som varumärkesintrång, kanske?

Publicerat i Att tolka, Debatt | Etiketter | 11 kommentarer

Nä, nog får det vara nog…

Det är oroande det låsta läget i USA. Det kan ju få hela världsekonomin att tippa över om man inte kommer överens. Man ska ju inte skämta om eländet. Så jag citerar i stället valda delar av drottning Elizabeths öppna … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt | Etiketter , , , | 4 kommentarer

En bra början…

Funderar på att köpa ny klockradio. Den gamla, som hängt med ett bra tag, lyder inte längre mina kommandon. Så nu håller jag på att orientera mig i klockradiodjungeln och fastnade för denna apparat som ett intressant alternativ. Det är … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 24 kommentarer

Att tala med träd

Så länge jag minns har de stått där, tolv mäktiga susande björkar. Men nu är det en gång så med björkar, har jag lärt mig, att de har en ganska begränsad livslängt. De hotar att ramla över både folk och … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 16 kommentarer

Engagemang

Lördagstema idag är engagemang. Och ja, som det ser ut i världen i dag behövs det verkligen engagemang på alla håll och kanter. Mest för miljön, tycker jag. Men när alla lobbyister och intresseorganisationer sagt sitt verkar det inte finnas … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Lördagstema | Etiketter , , , | 24 kommentarer

… en dag ska jag visa dig Leksand

Det här är ett av de bästa bokomslag jag sett på länge. Snyggt, spännande och alldeles genialt i sin tolkning av bokens innehåll. En kvinna som står och ser upp mot en tom projiceringsyta, en kvinna som försöker tolka mannens … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Ord, Språk | Etiketter , | 16 kommentarer

Jag klistrar…

Innanfönsterkunskaperna är glädjande goda bland bloggare och kommentatörer. Gårdagens inlägg fick flera sakkunniga kommentarer om hur man handskas med fönstervadd och klisterremsor, men också några frågor, så här kommer tidigare utlovad instruktion om insättning av innanfönster. Först själva konstruktionen. Förr … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 28 kommentarer

Dags för innanfönster, förlovning och nytt jobb!

Och hur har ni firat Mickelsmäss då? Bytt jobb? Flyttat? Satt in innanfönster? Förlovat er? Tagit hem korna från fäboden? Firat med en rejäl skördefest-måltid? Det var ingen hejd på vad man skulle hinna med kring Mickelsmäss, som förr i … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka, historia, Livet | Etiketter , , | 14 kommentarer

Generationsklyftor

Generationsklyftor är det lördagstema vi fått av Karin på Pettas.  Och jag frests att citera Mahatma Gandhi när han fick frågan vad han anser om västerlandets civilisation: ”Det”, svarade Gandhi ”det skulle ju vara en mycket bra idé!” Lite generationsklyftor kanske … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 19 kommentarer