Det dyker hela tiden upp roliga coronarelaterade kommentarer på olika håll. Den här har jag (nog) norpat från Facebook. Jättegullig bild, tycker jag.
De här två är väl bofink och en blåmes, tror jag. Talgoxar och domherrar känner jag också igen, och skator förstås, men sedan är det nog inte så många fler. Trots att jag tillbringade en stor del av min barndom i skogsområdena hemmavid, har jag dålig koll på fåglar.
Under gårdagens skogspromenad i Bagarmossen–skogen träffade jag på en och annan fågel som jag inte kan namnet på. Det var särskilt en en vacker liten fågel med fin grå färg och lite rödbrunt här och där, som höll mig sällskap. Rätt kaxig, såg den ut. Jag konsulterade nätet när jag om hem och tror att det var stenskvättor jag såg. Ska ta en bättre titt om dom visar sig igen vid nästa skogspromenad.
Så, dagens akvarell fick bli ett par fågelporträtt. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig känna igen fåglar, bilar, träd, hundar, vadsomhelst. När man målar av något upptäcker man hur det faktiskt ser ut. Tyvärr låter sig fåglar inte gärna målas av i naturen, så jag har försökt kolla på lite bilder av stenskvättor – om det nu är stenskvättor … Jag har i alla fall placerat dem på någorlunda corona-avstånd.
Här ser dom lite för stora ut. Det är småfåglar – tänkt er att dom är i närbild, med ett stort fält mellan fåglarna och björkarna där långt borta.


Själv skulle jag nog inte känna mig riktigt bekväm med någon av dessa och framförallt inte med att niga! Men ett enkelt ”namaste” tycker jag fungerar bra.
Jag skulle ju aldrig ha hunnit måla en akvarell om dagen om livet sett ut som vanligt.
Det bör helst vara vitt silkespapper, annars kan det bli konstigt! Sånt brukar det alltid finnas, för det blir över när man gör julgranskarameller, eftersom ens medhjälpare tycker att det är roligare med färgstarka kombinationer.
När jag försökte få till en målning av mitt Websterlexikon i går fick jag ta till gamla perspektivkunskaper från förr. Sånt man kämpade med på teckningslektionerna, som det hette då. Den här sortens upplägg, ni vet. Om taket hade varit platt hade det varit ett ganska bra porträtt av Webster. Minus fönster, förstås.


Vi får se om det blir något lexikon målat.

Mitt tulpanprojekt från i går får vänta. Kanske tar jag tag i det igen nästa gång jag har en bukett halvvissna tulpaner.

Här visar mina tulpanmodeller med all önskvärd tydlighet att de tröttnat på att vänta på konstnären.
