Jag har ett olyckligt förhållande till Island. Som ung läste jag de isländska sagorna och gillade dem så mycket att jag senare bestämde mig för att lära mig isländska. Sedan slumpade det sig så att jag på ett av mina jobb tidigt i livet fick hand om nordiska samarbetsfrågor och där ingick också minst en resa till Island varje år. Lycka! Trodde jag.
Första gången jag var där frös jag mer än jag någonsin gjort och det vill inte säga lite. Andra resan packade jag ännu mer varma kläder och då kom mitt bagage på villovägar. Tredje resan omfattade en utflykt för att vi skulle få se lite mer av ön. Det hällregnade hela tiden och var svårt att se någonting alls. Fjärde resan tog jag på eget bevåg ut några extra semesterdagar och åkte i förväg, för att ge Island en chans till. Det blev helt misslyckat, eftersom jag troligen valde fel utflykter och bara fick se mer av ett illgrönt landskap, utan några nyanser i det gröna och däremellan den där karakteristiska tråkgrå jorden som det blir av vulkaner. Rätt fult, faktiskt, men det sa jag aldrig till någon eftersom man i det nordiska samarbetet SKA vara Islands-entusiast.
Mina isländska kunskaper fick jag aldrig användning av, eftersom det var fornisländska och uttalet har hunnit ändra sig rätt mycket på tusen år Möjligen kunde jag stava mig igenom några tidningsrubriker.
Nåväl, allt det där kom jag att tänka på när jag gjorde mitt dagliga museibesök idag. Denna gång blev det Fotografiska museet, och utställningen Generation Wealth, av Laureen Greenfield.
Om länken funkar kommer man till museets digitala visning av utställningen.
Island är med på ett hörn i utställningen, om hur det kan vara att gå igenom totalkvaddad ekonomi.
Sedan var det det där med dagens bild och jag drog mig till minnes att det i alla fall kan finnas någon Islands-vy som är rätt OK, något vattenfall. Så jag bestämde mig för att försöka mig på det. Och visserligen är långfredagen lång, men banne mig om jag börjar om igen med detta projekt. Även en dålig målning är en målning, i detta sammanhang. Lärorik, på många sätt. Jag ska nog försöka träna lite på vattenfall. Dock inte på Island. 
Sen kunde jag förstås inte låta bli att testa ett par idéer. Lyssnar på Matteuspassionen på P2 och då passar det bra att måla till det. Den där skyn av vattenstänk ovanför vattenfallet, på första bilden, är ologisk tycker jag. Om man inte utnämner det till ett litet moln, förstås. Men jag testade i alla fall att låta vattnet komma från högre upp. Så mörkade jag ner runtomkring för att få vattnet att bli ljusare. Om det är en förbättring vet jag inte riktigt, men när man har lyxen att ha tillgång till en misslyckad akvarell ska man absolut ta chansen att pröva olika lösningar.


Den här damen, Venus från Milo, är betydligt äldre än 200 år, men det är precis på dagen 200 år sedan hon fick komma upp ur underjorden och, pånyttfödd, bli beundrad i all sin glans.
Arga akvarellisten får inte vara med och leka under mitt Decamerone-projekt, men jag vet ju precis hur det skulle ha låtit:
Visst ser hon ut att ha det lite skönt, La Joconde? Eller Mona Lisa som vi brukar kalla henne. Museerna stänger ner runt om i Europa och även här i Stockholm. Då kan man i stället besöka dem nätledes. Många museer lägger upp särskilda visningar, andra är generösa med att visa upp sina målningar och föremål.
Dagens målning återspeglar viss materialbrist. Inte nog med att jag saknar bränd sienna, jag börjar dessutom få ont om papper. Förhoppningsvis löser det sig i morgon. Tills vidare använder jag vad jag har. Här har jag målat på grövre gräng än jag är van vid. I morgon kommer (om jag inte får någon leverans) motsvarande motiv på en slätare gräng än jag brukar använda.
”Lake of coffee breake” har blivit en välbesökt plats och jag är mycket hemtam i ”City of Closet Re-organisation.”




Dagens akvarell får bli ett av de hittills tre porträttförsök som jag sliter med av honom. Det jag visade häromdagen var jag inte riktigt nöjd, så jag fortsätter lite till.
