
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Arga akvarellisten 5
Ibland försöker jag måla vår utsikt. Det är verkligen inte lätt och det senaste åren har det blivit ännu svårare, med Slussen som blir en allt fulare plats och så nytillskott som Nya Continental i blickfånget. HUR gick det till … Fortsätt läsa
Arga akvarellisten 4
Idag orkar Arga akvarellisten inte vara arg. Eller jo, över ofattbar onsdka, förstås. Men när man är uppgiven eller ledsen får man måla precis hur man vill, säger Arga akvarellisten. Huvudsaken att man målar, det är ren terapi. Den där … Fortsätt läsa
Arga akvarellisten 3
Det här med motiv är ju ett kapitel för sig. Jag målar bara sånt som det finns någon anledning att måla. Som äppelträdet i går. Eller mopsen Malcolm. Eller någon bit natur som ger lite extra intensiv upplevelse. För ett … Fortsätt läsa
Arga akvarellisten 2
Jag känner en sexåring som har ett eget litet hus. Vi kan kalla honom M. Huset ligger väldigt fint, lite avsides på tomten på familjens sommarö. Till M:s lilla hus hör ett blått bord med stol och ett äppelträd. I … Fortsätt läsa
Arga akvarellisten
Att måla är nog det mest terapeutiskt harmoniskapande man kan ta sig för. Men ibland frågar jag mig själv varför jag envisas med att måla just akvarell som är så oförutsägbart, så paradoxalt tålamodskrävande, samtidigt som det behövs både snabbhet … Fortsätt läsa
Hunddagar, Silly season, rötmånad och Almedalen
Nu har hunddagarna börjat. Det är lite olika bud om när de startar; den 2 juli är ett av de vanligaste. Då ska man kunna se Sirius, Hundstjärnan, i vid stjärnbilden Orion i ett läge nära solen. Det är en … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Debatt, historia, Ord
Etiketter Almedalen, canicule, dog days, Olof Palme, silly season
8 kommentarer
Rickshaw på svenska
Sommar i stan betyder museibesök. Fotografiska ligger nära till hands och visar nu Bilden av Greta, Lars Nordins jättesamling med Garbo-fotografier. Utställningen på Fotografiska ger Nordin en chans att se alla sina foton på ett ställe; det har han inte … Fortsätt läsa
Publicerat i Foto, historia, konst
Etiketter Aapo Huhta, Åke Eriksson, Greta Garbo, Hannah Modigh, Nick Brandt
17 kommentarer
Sverige är avskuret från Södermalm
Englands relation till övriga Europa har alltid varit komplicerat. Ungefär såhär sa de Gaulle 1963, enligt Tage Erlanders dagböcker: ”England är nog bra, men det tillhör inte Europa. Talet om att England skulle kunna tillhöra Europa är meningslöst. England är … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Debatt, historia
Etiketter Brexit, England är en ö, Fog in the channel
10 kommentarer
Om man inte köper ut i tid…
Om man inte köper ut i tid till midsommar kanske den inte riktigt blir som man tänkt sig. Vi bor bra till med två fina välsorterade butiker på bekvämt gångavstånd. Så i torsdag eftermiddag gav jag mig iväg för att … Fortsätt läsa
Trevlig midsommar!
Hur ska man nu förhålla sig till små grodorna? Det är ju egentligen en marsch-låt från Napoleontidens Frankrike, som engelsmännen sedan gjorde om till en nidvisa om fransmännen, les frogs, grodorna. Svenskarna anammade den som ”Små grodorna” troligen utan att … Fortsätt läsa
Publicerat i Okategoriserade
1 kommentar
