Författararkiv: Karin

Arga akvarellisten 5

Ibland försöker jag måla vår utsikt. Det är verkligen inte lätt och det senaste åren har det blivit ännu svårare, med Slussen som blir en allt fulare plats och så nytillskott som Nya Continental i blickfånget. HUR gick det till … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Debatt | Etiketter , | 10 kommentarer

Arga akvarellisten 4

Idag orkar Arga akvarellisten inte vara arg. Eller jo, över ofattbar onsdka, förstås. Men när man är uppgiven eller ledsen får man måla precis hur man vill, säger Arga akvarellisten. Huvudsaken att man målar, det är ren terapi. Den där … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att resa, Att rita, Livet | Etiketter | 8 kommentarer

Arga akvarellisten 3

Det här med motiv är ju ett kapitel för sig. Jag målar bara sånt som det finns någon anledning att måla. Som äppelträdet i går. Eller mopsen Malcolm. Eller någon bit natur som ger lite extra intensiv upplevelse. För ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att tolka, färg, Träning | Etiketter | 14 kommentarer

Arga akvarellisten 2

Jag känner en sexåring som har ett eget litet hus. Vi kan kalla honom M. Huset ligger väldigt fint, lite avsides på tomten på familjens sommarö. Till M:s lilla hus hör ett blått bord med stol och ett äppelträd. I … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, konst, Träning | Etiketter | 14 kommentarer

Arga akvarellisten

Att måla är nog det mest terapeutiskt harmoniskapande man kan ta sig för. Men ibland frågar jag mig själv varför jag envisas med att måla just akvarell som är så oförutsägbart, så paradoxalt tålamodskrävande, samtidigt som det behövs både snabbhet … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, konst | Etiketter , | 4 kommentarer

Hunddagar, Silly season, rötmånad och Almedalen

Nu har hunddagarna börjat. Det är lite olika bud om när de startar; den 2 juli är ett av de vanligaste. Då ska man kunna se Sirius, Hundstjärnan, i vid stjärnbilden Orion i ett läge nära solen. Det är en … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt, historia, Ord | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Rickshaw på svenska

Sommar i stan betyder museibesök. Fotografiska ligger nära till hands och visar nu Bilden av Greta, Lars Nordins jättesamling med Garbo-fotografier. Utställningen på Fotografiska ger Nordin en chans att se alla sina foton på ett ställe; det har han inte … Fortsätt läsa

Publicerat i Foto, historia, konst | Etiketter , , , , | 17 kommentarer

Sverige är avskuret från Södermalm

Englands relation till övriga Europa har alltid varit komplicerat. Ungefär såhär sa de Gaulle 1963, enligt Tage Erlanders dagböcker: ”England är nog bra, men det tillhör inte Europa. Talet om att England skulle kunna tillhöra Europa är meningslöst. England är … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt, historia | Etiketter , , | 10 kommentarer

Om man inte köper ut i tid…

Om man inte köper ut i tid till midsommar kanske den inte riktigt blir som man tänkt sig. Vi bor bra till med två fina välsorterade butiker på bekvämt gångavstånd. Så i torsdag eftermiddag gav jag mig iväg för att … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, konst | Etiketter , | 14 kommentarer

Trevlig midsommar!

Hur ska man nu förhålla sig till små grodorna? Det är ju egentligen en marsch-låt från Napoleontidens Frankrike, som engelsmännen sedan gjorde om till en nidvisa om fransmännen, les frogs, grodorna. Svenskarna anammade den som ”Små grodorna” troligen utan att … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar