
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
När jag försökte mig på ett litet bankbedrägeri
Den här pengahögen består av mynt som alla är ungefär lika stora som en enkrona. Sådana som finns i många hem, med en blandning av engelska mynt, lite euros och liknande Då är det lätt hänt att något sådant slinker … Fortsätt läsa
Du lät ju så glad när du svarade…
Vi håller oss med en fast lina, alltså en sådan där telefon som är kopplad till fasta telefonnätet, med uttag i väggen. Det ringer inte så ofta på den, bara en och annan försäljare och några andra koppartrådsnostalgiker som tycker … Fortsätt läsa
Malcolm är svart, hörni. Svart, inte beige!
Operamopsen är det udda namnet på en fin roman om mänskliga relationer av Disa Åberg och Linda Bonaventura. Här kan man läsa mer om den. Den har fått ett bra mottagande och blir ljudbok och bokklubbsbok och det är den … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, Böcker
Etiketter Disa Åberg, Linda Bonaventura, Michael Ceken, Operamopsen
13 kommentarer
Under observation
Eftersom vi är kvar i stan lite längre än vanligt denna sommar har jag fixat till balkongen lite under tiden. Krasse och heliotrop, till exempel, får växa till sig här tills det är dags att flytta till Dalarna. Det är … Fortsätt läsa
Första exemplet på kiosklitteratur – en riktig kioskvältare!
Idag – den 9 juni – 1860 publicerade den första boken av det slag som skulle komma att kallas kiosklitteratur här i Sverige. I ursprungslandet USA kallades de ”dime novels”. En dime är tio cent och det var vad de … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Böcker, historia
Etiketter dime novel, kiosklitteratur, Malaeska
15 kommentarer
Sinnesfrid, harmoni, ekvilibrium…
Ordet mindfulness som dyker upp i tid och otid – vad betyder det egentligen? Jag hittar ingen bra översättning, jag vet inte riktigt vad det innebär. Det verkar vara lite av varje: må bra, njuta av dagen, lugna ner sig, … Fortsätt läsa
Alla rätt på nationaldagen – heja Buckan!
Idag firade jag nationaldagen tillsammans med grannen i gränden med en visning på Bukowskis ”klassiska”. (Riktigt hur man kategoriserar klassiskt vet jag inte, men det verkar som om 1800-talet och bakåt hamnar i klassiska, medan 1900-tal och framåt hör till … Fortsätt läsa
Publicerat i Att måla, Att resa, Att tolka, historia, konst
Etiketter Bukowskis klassiska, Carl Larsson. Nationaldagen, Ostindiska kompaniet
8 kommentarer
Akvarellkurs!
För ett par månader sedan skrev jag längtansfullt om möjligheten att gå en kurs för den duktiga akvarellisten Björn Bernström. Och nyss dök det upp en välkommen möjlighet att göra det! Så nu har jag gått ett par intensiva kursdagar … Fortsätt läsa
Det måste finnas något annat sätt …
Såhär träffar vi Nalle Puh första gången. Han kommer – som vanligt – nedför trappan tillsammans med Christopher Robin. Huvudet först och det dunkar i hela tiden, men ” …ibland känner han på sig att det måste finnas något annat … Fortsätt läsa
