Författararkiv: Karin

När jag försökte mig på ett litet bankbedrägeri

Den här pengahögen består av mynt som alla är ungefär lika stora som en enkrona. Sådana som finns i många hem, med en blandning av engelska mynt, lite euros och liknande Då är det lätt hänt att något sådant slinker … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, vikten | Etiketter , , | 18 kommentarer

Du lät ju så glad när du svarade…

Vi håller oss med en fast lina, alltså en sådan där telefon som är kopplad till fasta telefonnätet, med uttag i väggen. Det ringer inte så ofta på den, bara en och annan försäljare och några andra koppartrådsnostalgiker som tycker … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 13 kommentarer

Malcolm är svart, hörni. Svart, inte beige!

Operamopsen är det udda namnet på en fin roman om mänskliga relationer av Disa Åberg och Linda Bonaventura. Här kan man läsa mer om den. Den har fått ett bra mottagande och blir ljudbok och bokklubbsbok och det är den … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Böcker | Etiketter , , , | 13 kommentarer

Under observation

Eftersom vi är kvar i stan lite längre än vanligt denna sommar har jag fixat till balkongen lite under tiden. Krasse och heliotrop, till exempel, får växa till sig här tills det är dags att flytta till Dalarna. Det är … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter | 16 kommentarer

Första exemplet på kiosklitteratur – en riktig kioskvältare!

Idag – den 9 juni – 1860 publicerade den första boken av det slag som skulle komma att kallas kiosklitteratur här i Sverige. I ursprungslandet USA kallades de ”dime novels”. En dime är tio cent och det var vad de … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, historia | Etiketter , , | 15 kommentarer

Sinnesfrid, harmoni, ekvilibrium…

Ordet mindfulness som dyker upp i tid och otid – vad betyder det egentligen? Jag hittar ingen bra översättning, jag vet inte riktigt vad det innebär. Det verkar vara lite av varje: må bra, njuta av dagen, lugna ner sig, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka, Livet, Ord | Etiketter , | 12 kommentarer

Alla rätt på nationaldagen – heja Buckan!

Idag firade jag nationaldagen tillsammans med grannen i gränden med en visning på Bukowskis ”klassiska”. (Riktigt hur man kategoriserar klassiskt vet jag inte, men det verkar som om 1800-talet och bakåt hamnar i klassiska, medan 1900-tal och framåt hör till … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Att resa, Att tolka, historia, konst | Etiketter , , | 8 kommentarer

Akvarellkurs!

För ett par månader sedan skrev jag längtansfullt om möjligheten att gå en kurs för den duktiga akvarellisten Björn Bernström. Och nyss dök det upp en välkommen möjlighet att göra det! Så nu har jag gått ett par intensiva kursdagar … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, färg, konst | Etiketter , | 17 kommentarer

Men vad är det med folk. 2

Häromsistens förundrades jag över barnvagnsmarodörer. Nu skulle jag i stället väldigt gärna vilja se barnvagnsmarodören tackla denna cykelegocentriker. ”Jag orkar inte låsa så jag ställer cykeln här”, sa cykelägaren och ställde den så att den blockerade ingången till caféet. Baristorna … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet, Okategoriserade | Etiketter , , | 18 kommentarer

Det måste finnas något annat sätt …

Såhär träffar vi Nalle Puh första gången. Han kommer – som vanligt – nedför trappan tillsammans med Christopher Robin. Huvudet först och det dunkar i hela tiden, men ” …ibland känner han på sig att det måste finnas något annat … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 30 kommentarer