Författararkiv: Karin

Vem är oborstad?

Kerstin Weigls krönika i Aftonbladet om Isabella Lövins hårvård har väckt berättigad kritik. ”Varför slet ingen fram en borste till ministern?” undrar hon i krönikan. Krönikan handlar inte bara om Isabella Lövins oborstade hår utan också om hennes dåliga klädsmak … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , | 22 kommentarer

Tusen solar

”Det går bra att ställa bilen borta vid verkstan” brukade min farbror säga när man hälsade på. Verkstan revs på 60-talet; där blev i stället en parkeringsplats, en bit från bostadshuset. Jag tänkte att det vore väl enklare att öppna … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Livet | Etiketter | 33 kommentarer

Grannen i gränden

Ibland händer det, när jag stretar uppför Östgötagatan, att jag känner mig lite sliten. Då ringer jag grannen i gränden och undrar om jag kan få pausa hos henne en stund. Det får jag. Och där finns alkoholfritt bubbel, jordgubbar … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer

Oj vilket party!

Det är något visst med att se en bok växa fram, på sätt och vis roligare än att skriva själv. Tack vare en skrivgrupp som jag är med i har jag kunnat följa en bok av Eva Swedenmark från idé … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att skriva, Böcker, Livet, Okategoriserade | Etiketter , , , , | 4 kommentarer

Vattnet drar…

Vattnet drar heter en roman av Madeleine Bäck. Boken har  just kommit ut på Natur och Kultur och därför besökte Breakfast Book Club förlaget idag för en träff med författaren. Vattnet är den fina sjön Malmjärn i Gästrikland, i närheten … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker | Etiketter , | 16 kommentarer

En liten hjälte

Nu är jag arg. Tigermamma-arg, eller tigermormor då och det är ännu värre. Vad har hänt med våra öppna förskolor? Platser där föräldrar och andra vårdnadshavare kunde gå för att hitta kompisar till telningarna.   ”Den öppna förskolan skall verka som … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet | Etiketter | 12 kommentarer

Mini-midi-max!

Till vårsysslorna på landet hör några fasta inslag, som att röja upp efter vintern och välta båten i sjön. Det brukar bli ett par dagars arbetsläger med varierande antal deltagare. I år var det syrran (Kicki, aka Livsrummet), hennes man … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , | 8 kommentarer

Smällfritt och fint!

Det går att fira valborgsmässoafton utan att använda smällare och annat pyrotekniskt oväsen! Jag blev förvånad när vi kom till majbrasan i går kväll att många hade tagit med sig hund. Glada små vovvar som nyfiket nosade på varandra eller … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia, Okategoriserade | Etiketter , , | 10 kommentarer

Avslut(ning)

Så här skriver skolverket om skolavslutningar: ”Det går bra att ha skolavslutning i kyrkan om den utformas så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron. Det får dock inte förekomma några religiösa inslag som bön, välsignelse eller … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Lördagstema | Etiketter , , | 14 kommentarer

Men… vad är det med folk nuförtiden?

Häromdagen skulle jag ta en hiss här hemma från Slussen-nivån till Mosebacke. Det finns några olika hissar att välja på (nej, Katarinahissen funkar inte) och jag brukar ta en liten hiss för 2 personer, förutsatt att jag kan åka ensam, … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 28 kommentarer