Författararkiv: Karin

KÖPER folk dem? Med flit?!

Så här års spelar det ingen som helst roll hur man riktar kameran häromkring. Allt döljs bakom monsterbuskar, som vi ömsom kallar spirea, ömsom astible. I år lutar vi åt spireahållet, eller spridea, kanske. Rönnspirea sade någon, kan det stämma? … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 17 kommentarer

Midsommar

Musikanta föreslår Midsommar, som lördagstema i dag, så det är ju bara att ta några bilder från gårdagshögen. Vi brukar samlas i tretiden här i Horndal, i bruksparken och trots det inte fanns minsta lapp eller affisch om detta i handelsboden … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter | 6 kommentarer

Möjlig stockros. Trolig luktärt.

Jag hoppades i det längsta, men nu börjar till och med jag tvivla. Jag suckade och suktade efter stockrosor vid stuggaveln och tror ni inte att snälla Pettas-Karin skickade några finfina frön som med rätt behandling skulle kunna bli fleråriga. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , | 11 kommentarer

Klipphängare

Någon puffar mig försynt i sidan och påminner om att jag placerat en cliff hanger om en utlovad berättelse för några inlägg sedan. Det var apropå ett Nigeriabrev som jag lovade berätta om att det finns de som går på både … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, konst | Etiketter , , , | 15 kommentarer

Fint, men fiskfritt

Fortfarande inget napp, men fint är det ju.

Publicerat i Livet | Etiketter | 16 kommentarer

Gone fishing

Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer

16 juni – Blooms day

Jag är ute på vift och missade Musikantas lördagstema i går: Minnesvärda födelsedagar. I dag är det väl kanske inte riktigt en minnesvärd födelsedag, men icke desto mindre en minnesvärd dag. Det är Blooms day, uppkallad efter efter Leopold Bloom, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Böcker, Lördagstema | Etiketter , , | 15 kommentarer

Vackert

Annika föreslår Vackert som dagen tema för Galleri Fredag. Svårt! Hur ofta tar man inte fram kameran för att fotografera något vackert? En utsikt, blommor, människor, stadsmiljöer, landskap, en solnedgång… Och hur ofta blir man nöjd med resultatet? Just precis. … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | 27 kommentarer

Käraste en…

Emellanåt kommer det ett Nigeriabrev. De kommer numera från världens alla hörn, ofta med berättelser om min hittills okände släkting, som så tragiskt och oväntat omkommit. Jag kan inte låta bli att läsa dem. Det är något med berättandet, detaljerna … Fortsätt läsa

Publicerat i Språk | Etiketter , | 12 kommentarer

Returpapper i den högre skolan

När jag skrev om returpapper i går kommenterade Karin på Pettas om återbruk av gamla räkenskaper. Och DET leder ju tankarna osökt till Gustav Vasa och hans användning av konfiskerade arkiv från kyrkor och kloster. Handlingarna var ofta fina dokument … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, historia | Etiketter , , | 12 kommentarer