Författararkiv: Karin

Kompetent, hjälpsam, pedagogisk och med gott självförtroende = tre år

Treåringen vill ha vatten. Jag undrar hur och varför och till vad. Det kan ju handla om att han vill ha ett glas vatten att dricka, att han vill ha något att ösa ur vattentunnan med eller kanske att han … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet, Språk | Etiketter , | 12 kommentarer

Rätten till liv, frihet och strävan efter lycka – men störst av allt är yttrandefriheten

Jodå, jag tycker att den amerikanska självständighetsförklaringen är ett viktigt dokument. Mer här. Jag tycker också att man får skoja med födelsedagsbarn och det här gänget lyckas bra med det. Tipset kommer från Annika i kommentarsbåset hos Lotten. Men jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 10 kommentarer

Underhållsfritt

”Nu vet jag”, utbrast sonen och blickade ut över tomtens gräsytor och ut över sjön ”nu vet jag varför det är så rofyllt med vatten.” Vi väntade alla intresserat på förklaringen. Att det är rofyllt var vi ju överens om, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka | Etiketter , | 4 kommentarer

Nu är det juuuuli. Ju! Ut och njut, för sjutton…

Stjärnflockan möter mig tidigt på morgonen och slår ut med armarna och utropar. Ut och njut. Det är juuuuli! Det är NU det är sommar. Paradisbusken instämmer. Den klarade sig nätt och jämnt i vintras och jag borde ha varit … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 20 kommentarer

Äntligen loppis!

Åttaåringen har varit fokuserad ända sedan förra året och sorterat ut sina urvuxna leksaker. Idag var det dags igen för den lokala loppmarknaden och dags att avyttra barnsligheter som ljusblå och rosa plasthästar av märket My Little Pony. ”Dom ser … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , , | 11 kommentarer

Halvårskoll

Annika och Musikanta svarar för Galleri Fredag respektive Lördagstema denna sista junivecka och det är gemensamt tema: Halvårskoll. Det innebär att det blir en bildkavalkad över det senaste halvåret. Men hur ska man kunna välja bland alla de bilder som … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, Lördagstema | Etiketter , , , , , , , | 14 kommentarer

Människor på tåg, del två

Gårdagens tågresa resulterade i dåligt samvete för att jag lät en tonåring bli så hunsad av tre kostymklädda män, som ansåg att han skulle flytta på sig, att han troligen glömde sitt fina metspö på tåget. Den resulterade också i … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , , | 13 kommentarer

Människor på tåg

Trots att jag är i god tid till tåget sitter det redan en välklädd herre på min plats. Jag ska jobba och tycker det är bäst att jag får min plats från början, så att jag slipper flytta runt vartefter … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 13 kommentarer

Nyckelfrågor

Om man låser sig ute då och då, vilket kan hända den bäste, kan det vara en bra idé att placera ut nycklar hos betrodda personer. Eftersom vi också lyckats bryta av en och annan nyckel behövde vi uppgradera vårt … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , | 6 kommentarer

Party… eller café… eller…

”Nu var det kalas och du var inbjuden” sade småtjejerna med det lektempus som verkar gå i arv generation efter generation. ”Nu var du…” säger ungarna och förflyttar sig till sina fantasivärldar. Och de där fantasivärldarna kan snabbt ändra karaktär: ”Nej, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka, Livet | Etiketter | 4 kommentarer