Författararkiv: Karin

Det där med service

Eftersom jag har ett förflutet i turistbranschen  är jag kanske lite överkänslig mot dålig service. Fast, påminner jag mig själv,  jag var ju verksam i en annan tid, innan resandet börjat ta fart, innan reseindustrin hade blivit den massproduktion det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , | 11 kommentarer

Vägen till fattigstugan är kantad med… allt möjligt trevligt

Det är något visst med Gotland. Känns nästan lite som utomlands – landskapet, ljuset, husen. Nu är jag på väg norrut igen efter trevliga dagar med barn, barnbarn, bad,  bondgårdsbesök och badkarsbubbel. Dock inte bandvävning eller besök i fattigstugan. Jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Livet | Etiketter , , , , | 20 kommentarer

Här är det inte resan som är mödan värd utan målet

Jag råkade hamna på Gotland på en av sommarens hittills somrigaste dagar och det blev både bad och drakflygning och en stilla kväll med goda grillade gotländska hamburgare. Mycket njutbart, till skillnad från vägen hit. Som den insjömänniska jag är … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 24 kommentarer

Lättlagat vid akut tårtbrist

Den där fruntimmersveckan försvann fortare än en löning och bara två tårtor hann jag med, men å andra sidan de viktigaste. En på Margaretadagen, då familjens Margaretor för en gångs skull var samlade. Då äter man lämpligen en jordgubbstårta med … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , | 6 kommentarer

Turné

Det blev som sagt lite ensamt, när alla for iväg åt olika håll, så vi gjorde likadant. For iväg. Man hinner mycket på ett par dagar. 1. Dopp i lagunen som bildas när en sandbank skärmar av Dalälvens vatten så … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, historia, konst | Etiketter , , , | 17 kommentarer

Ensamt

Redaktörn och jag är plötsligt alldeles ensamma. Tomt i snickarboden och ladugården och ingen som bor i gästhuset. Lite ovant, för sedan mitten av juni har vi haft mycket god beläggning i de olika utrymmena. Vi räknade efter och kom … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 12 kommentarer

Trädgårdsmysterier

Kulturchefen skriver om mordet på klematisen i sin trädgård. Det är många som är misstänkta och inte ens K-chefen själv är helt fri från misstankar. Själv lutar jag åt självmord (nej, jag menar att jag tror att klematisen tröttnat på … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 16 kommentarer

Fiskehistorier

Jodåtack, fisket fortsätter, om än inte särskilt framgångsrikt. Jag försöker förklara för barnbarnen att det är en fråga om tååålamod. Kan funka med tiden. Nu håller sexåringen spöt kvar i vattnet i flera sekunder innan han drar upp det och … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 8 kommentarer

Högsommardagar

Oj då, det blev visst en liten oavsiktlig bloggpaus här; en hel vecka. Det kan i bloggsammanhang uppfattas som att verksamheten upphört. Men det tror jag väl ändå inte – det kom bara lite högsommar emellan. För första gången i … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , | 17 kommentarer

Saba-saba, Saab och skivat bröd

Jag får en försynt förfrågan norrifrån hur det blir med inlägg om Saba-saba i år. Hade jag inte ett sådant förra året? En snabbkoll ger vid handen att jag under motsvarande tid förra året skrev dels om hur jag tack … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, historia | Etiketter , | 7 kommentarer