En märkeskvinna vill Pettas-Karin att vi ska skriva om som denna veckas lördagstema. Sådana finns det gott om men jag följer som vanligt första (inte nödvändigtvis bästa) impuls som dyker upp. Och det är Jennifer Aniston i filmen Office Space. Det är en mycket bra film om det alltmer absurda arbetslivet med sina hierarkier och låtsasviktiga rutiner.
Huv
udhandlingen utspelar sig på ett trist företag där ledningen är fixerad vid oviktiga detaljer som försättsbladen på interna rapporter. På ett fik intill (Starbucks, tror jag) jobbar Jennifer Aniston som servitris och hon får kritik av sin chef för sin oengagerade attityd. Servitriserna har order om att uttrycka sin personlighet, genom att ha minst 15 olika märken, pins och ”flairs”, fastnålade på arbetskläderna. De som lägger till ytterligare tio, tjugo märken, gärna lite extra personliga, anses vara ambitiösa. Jennifer plockar håglöst på sig de obligatoriska 15 märkena och får veta att det är i underkant, när det gäller att uttrycka sig själv.
Här är hennes svar på den anmärkningen:
En märkeskvinna, på sätt och vis.
Men så måste jag berätta om ju Anna Sterky också. Hon verkar vara den enda kvinnan, utöver Anna Lindh och Alva Myrdal, som finns på ett första-maj-märke. Hon var skrädderiarbeterska i Danmark, blev ordförande för de kvinnliga herrskräddarnas fackförening och medlem av De samvirkende Fagforeningers representantskap. När hon träffade den svenske politikern Fredrik Sterky flyttade hon till Sverige och fortsatte att arbeta för kvinnornas rättigheter. 1902 bildades Kvinnornas fackförbund, med Anna Sterky som ordförande, fram till 1909. Då upplöstes förbundet och medlemmarna gick in i de fackföreningar som de hörde till genom sina yrken. Anna Sterky tog också initiativ till tidskriften Morgonbris och var dess redaktör 1904-1909.
Det var inte så lätt att ofta vara ensam kvinnlig representant i manliga församlingar. Ett antal oroade fruar skrev år 1900 till polisen i Stockholm ”Herr Polismästare, vi vädja till eder, att såsom lösdrifvare skicka hem till Danmark ett kvinno-kreatur…” .
Brevet, som är ett riktigt otrevligt hatbrev, är undertecknat ”Högaktningsfullt,
några hustrur, genom M.J”. Vem denna M.J är vet man inte. Brevet fortsätter:
”Nu är det fordna supbröder till Sterky, som omhulda henne på allt sätt, gifta karlar allesammans, bland hvilka hon ensam kvinna är med om fredags-nätterna och roar sig, det skall vara ett kotteri eller klubb af de förnämsta inom partiet och denna supklubb tror hon Fredrik Sterky bildat. Nu kan ni nog tänka er Herr Polismästare, hvad vi hustrur till dessa gifta män, lidit gränslöst af grämelse i 2 års tid, som detta klubblif fortgått…”
Man får väl bara hoppas att hon hade trevligt på dessa möten och att hon kände att hon uträttade något för att kvinnornas ställning skulle bli lite bättre i framtiden. Hon är i alla fall värd sitt 1:a maj-märke, denna märkeskvinna, Anna Sterky.
Här kan man läsa om de andra temabloggarnas märkeskvinnor: Anki Anna Bildbloggen, Gnuttan Helena Karin på Pettas, Klimakteriehäxan, Livsrummet Marietts Foto, musikanta, Olgakatt, Pensionären på ön, Pysseliten, Stenstugu, Tove Ulla-Minnatur



Då måste det skickas julhälsningar (och framförallt säljas julkort), men det funkar ju inte så bra till eller mellan muslimska och judiska familjer. Det har man löst så att korten ”neutraliseras” så att de oftast heter ”Season Greetings!” Vilket har föranlett kristna organisationer att trycka upp andra julkort med en påminnelse om upprinnelsen till julfirandet.

I boken Åldrandets gåta har vetenskapsjournalisten Henrik Ennart intervjuat dessa åldringar och försökt sammanfatta vad det kan bero på att man blir gammal, med bibehållen hälsa.

På det området hade det i alla fall gått framåt en smula när jag var där. Visserligen fanns Nestlé-flaskorna fortfarande, men det var i alla fall ingen som insisterade på att man skulle använda dem.











Såhär går det med klädnypor av plast när de får sol på sig. De spricker, precis som trollen. Det syns inte jättebra på bilden, men alla är avbrutna, ena benet eller båda (ja, den vita också). Vilket gör det krångligt att få bort dem från tvättlinan. Man måste bända upp munnen på dem. Och varför har jag då plastklädnypor undrar vän av ordning. Jo, för att en kompis från USA som hälsade på tyckte att de där träklädnyporna såg opålitliga och ålderdomliga ut.
Så hon köpte en massa plastklädnypor åt mig. Det här gänget är de allra sista.



Höstanemonerna verkar lika rundögt förvånade varje år: ”Va!? Är vi redan här?”

