
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
En märkeskvinna… eller två
En märkeskvinna vill Pettas-Karin att vi ska skriva om som denna veckas lördagstema. Sådana finns det gott om men jag följer som vanligt första (inte nödvändigtvis bästa) impuls som dyker upp. Och det är Jennifer Aniston i filmen Office Space. Det … Fortsätt läsa
Publicerat i historia, Lördagstema
Etiketter Anna Sterky, Jennifer Aniston, Office Space
27 kommentarer
Säsong
Lördagstemat är lite försenat för mig, på grund av omständigheter bortom min kontroll. Men här kommer i alla fall en liten försenad spaning på temat Säsong, som Olgakatt föreslagit för denna vecka. Och som vanligt måste jag ju fundera lite på vad … Fortsätt läsa
Publicerat i Lördagstema
21 kommentarer
Äta bör man
Äta bör man… men inte för mycket. Olgakatts lördagstema denna vecka tar mig jorden runt till Latinamerika, Kaukasus och till den japanska ön Okinawa, som forskare brukar åka till när de vill studera hur man ska göra för att både leva … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet, Lördagstema
Etiketter Henrik Ennart, Kaukasus, Okinawa, Vilcabamba
31 kommentarer
En fransos i familjen
Vi våndades lite innan vi köpte ny bil. Jag tror det var en beskrivning i Peugeots säljbroschyr som till sist fick oss att välja en fransos. Så här skriver de, bland annat: ”Den dynamiska stabilitetskontrollen registrerar rattvinkel, girning, under- och … Fortsätt läsa
Nejdå, jag har inte glömt labor day, tvärtom
Jag borde ha uppmärksammat Labor Day igår. Och det gjorde jag ju på sätt och vis, men inte här på bloggen. Så nu kommer lite Labor Day-redovisning såhär dagen efter. De flesta länder firar arbetarrörelsens dag den 1 maj. Men … Fortsätt läsa
Lördagstema: Kultur
Kultur är lördagstema denna vecka. Man skulle kunna tro att detta är ett lätt ämne för mig som jobbat med kulturpolitik under rätt många år. Men det är precis tvärtom! Man blir liksom lite extra rädd för att säga något … Fortsätt läsa
Publicerat i Böcker, Debatt, historia, konst, Lördagstema, Språk
Etiketter Mosul. Sarajevo, Palmira, Timbuktu
30 kommentarer
Plastbrist eller: Hellre lyss till den plast som brast …
Såhär går det med klädnypor av plast när de får sol på sig. De spricker, precis som trollen. Det syns inte jättebra på bilden, men alla är avbrutna, ena benet eller båda (ja, den vita också). Vilket gör det krångligt … Fortsätt läsa
Publicerat i Livet
23 kommentarer
Ack, forna tiders krocketspel!
Här lutar tomten överallt och därför blir det sällan av att spela krocket. Om man drämmer iväg ett klot med viss kraft är risken stor att man får hämta upp det i sjön. Men i helgen blev det läge för … Fortsätt läsa
Lika förvånad varje år
Höstanemonerna verkar lika rundögt förvånade varje år: ”Va!? Är vi redan här?” Jag känner likadant. Man borde döpa om dem till augustianemoner, åtminstone, för augusti är ju en sommarmånad, eller hur? Särskilt i år.
Publicerat i Att odla, Livet
16 kommentarer
