Författararkiv: Karin

En märkeskvinna… eller två

En märkeskvinna vill Pettas-Karin att vi ska skriva om som denna veckas lördagstema. Sådana finns det gott om men jag följer som vanligt första (inte nödvändigtvis bästa) impuls som dyker upp. Och det är Jennifer Aniston i filmen Office Space. Det … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Lördagstema | Etiketter , , | 27 kommentarer

Säsong

Lördagstemat är lite försenat för mig, på grund av omständigheter bortom min kontroll. Men här kommer i alla fall en liten försenad spaning på temat Säsong, som Olgakatt föreslagit för denna vecka. Och som vanligt måste jag ju fundera lite på vad … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 21 kommentarer

Äta bör man

Äta bör man… men inte för mycket. Olgakatts lördagstema denna vecka tar mig jorden runt till Latinamerika, Kaukasus och till den japanska ön Okinawa, som forskare brukar åka till när de vill studera hur man ska göra för att både leva … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema | Etiketter , , , | 31 kommentarer

En fransos i familjen

Vi våndades lite innan vi köpte ny bil. Jag tror det var en beskrivning i Peugeots säljbroschyr som till sist fick oss att välja en fransos. Så här skriver de, bland annat: ”Den dynamiska stabilitetskontrollen registrerar rattvinkel, girning, under- och … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , | 22 kommentarer

Naturligt

Lördagstemat idag är naturligt. Och då faller det sig ju naturligt att berätta om barnafödande. När jag skulle få mitt andra barn bodde jag i USA och det tog ett tag innan min läkare och jag var överens om tagen. … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Lördagstema | Etiketter | 33 kommentarer

Nejdå, jag har inte glömt labor day, tvärtom

Jag borde ha uppmärksammat Labor Day igår. Och det gjorde jag ju på sätt och vis, men inte här på bloggen. Så nu kommer lite Labor Day-redovisning såhär dagen efter. De flesta länder firar arbetarrörelsens dag den 1 maj. Men … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter , | 17 kommentarer

Lördagstema: Kultur

Kultur är lördagstema denna vecka. Man skulle kunna tro att detta är ett lätt ämne för mig som jobbat med kulturpolitik under rätt många år. Men det är precis tvärtom! Man blir liksom lite extra rädd för att säga något … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, Debatt, historia, konst, Lördagstema, Språk | Etiketter , , | 30 kommentarer

Plastbrist eller: Hellre lyss till den plast som brast …

Såhär går det med klädnypor av plast när de får sol på sig. De spricker, precis som trollen. Det syns inte jättebra på bilden, men alla är avbrutna, ena benet eller båda (ja, den vita också). Vilket gör det krångligt … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 23 kommentarer

Ack, forna tiders krocketspel!

Här lutar tomten överallt och därför blir det sällan av att spela krocket. Om man drämmer iväg ett klot med viss kraft är risken stor att man får hämta upp det i sjön. Men i helgen blev det läge för … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 24 kommentarer

Lika förvånad varje år

Höstanemonerna verkar lika rundögt förvånade varje år: ”Va!? Är vi redan här?” Jag känner likadant. Man borde döpa om dem till augustianemoner, åtminstone, för augusti är ju en sommarmånad, eller hur? Särskilt i år. 

Publicerat i Att odla, Livet | 16 kommentarer