Författararkiv: Karin

Sveriges högsta al?

”Alkärrets råa dimmor och trädets namnlikhet med älvorna är i folktron en illavarslande korrespondens. Alsnåren kunde dölja ingångar till älvornas demoniska rike” Detta kan man läsa i Från al till tall av Ola Persson. Men också att det var först … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, historia | Etiketter , , , | 16 kommentarer

Nu förstår jag min tandläkare lite bättre…

Men ååååh! Nu har jag ju glömt att ta en bild på hur det såg ut innan. Igen! En ”före-bild”. Två riktigt risiga nyponbuskar som borde ha beskurits för länge sedan stod och såg tråkiga ut. Så jag bestämde mig … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter | 18 kommentarer

Lite Arkivalium, tack!

Jag har sorterat papper i sommar. I en stor klädkammare har det samlats avlagringar under fyrtio år. Den som samlat mest är min far, som verkligen tog papperssamlandet till nya nivåer. När han hittade något intressant i tidningen (vilket han … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Livet | Etiketter , | 30 kommentarer

Gone milkin’

Det är lite stängt i stan. Alla verkar ha annat för sig än det de brukar. På dörren till fiskaffären hittar man (förstås) den här skylten. Lite mer oväntad är skylten på ostaffären. Nåväl. Ska det vara på det sättet … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 4 kommentarer

Javisstja, det var därför stan var lite randig…

 

Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Undrar vad Kolingen hade sagt…

Fru Pettersson: – Usch ett sånt väder. Fru Andersson: – Ja, blir man inte sjuk av sånt här väder, så är man bestämt inte riktigt frisk. OK, det kanske inte är en Kolingen-historia, men det uppges i alla fall vara … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia, konst | Etiketter , , | 12 kommentarer

Normalt sa Norberg

Söndagsmorgonprogrammet Gomorron världens krönikör Johan Norberg berättar för oss att juli månad var varit alldeles normalvarm i år. Det tar han till utgångspunkt för en krönika om hur vi minns saker. Somrarna var alltid soliga förr och jularna trevligt snörika. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter | 20 kommentarer

I ungdomens år

Besökare i våra trakter förundras över det intensiva kulturutbudet – mångsidigheten och kvalitén. Så är det säkert i alla landsändar, en mängd kulturprojekt som kommer till av ren lust och skaparglädje, som berikar sin bygd, men som väldigt sällan syns på … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Böcker, historia, konst | Etiketter , | 18 kommentarer

Vildängen

Vi har just inte ägnat oss åt trädgårdsskötsel denna sommar. Den perennrabatt som jag som jag hjälpligt hållit vid liv de senaste tjugo åren har bytt namn. Tidigare hette den ömsom paradrabatten och ömsom perennrabatten. Men sedan en besökare utbrast att han … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | 28 kommentarer

Ofrivillig

Vi diskuterade o-ord häromdagen. Ord som får ett inledande ”o” som innebär att betydelsen blir (ungefär) tvärtom. Vän och ovän. Lycka och olycka. Artig och oartig. Det finns ofta en betydelseglidning i de där ordparen. O-ordet är inte alltid grundordets … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Okategoriserade, Ord | Etiketter , | 18 kommentarer