
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Sveriges högsta al?
”Alkärrets råa dimmor och trädets namnlikhet med älvorna är i folktron en illavarslande korrespondens. Alsnåren kunde dölja ingångar till älvornas demoniska rike” Detta kan man läsa i Från al till tall av Ola Persson. Men också att det var först … Fortsätt läsa
Publicerat i Böcker, historia
Etiketter Från al till tall, Nils Forsade, Ola Persson, Sveriges högsta al
16 kommentarer
Nu förstår jag min tandläkare lite bättre…
Men ååååh! Nu har jag ju glömt att ta en bild på hur det såg ut innan. Igen! En ”före-bild”. Två riktigt risiga nyponbuskar som borde ha beskurits för länge sedan stod och såg tråkiga ut. Så jag bestämde mig … Fortsätt läsa
Lite Arkivalium, tack!
Jag har sorterat papper i sommar. I en stor klädkammare har det samlats avlagringar under fyrtio år. Den som samlat mest är min far, som verkligen tog papperssamlandet till nya nivåer. När han hittade något intressant i tidningen (vilket han … Fortsätt läsa
Gone milkin’
Det är lite stängt i stan. Alla verkar ha annat för sig än det de brukar. På dörren till fiskaffären hittar man (förstås) den här skylten. Lite mer oväntad är skylten på ostaffären. Nåväl. Ska det vara på det sättet … Fortsätt läsa
Undrar vad Kolingen hade sagt…
Fru Pettersson: – Usch ett sånt väder. Fru Andersson: – Ja, blir man inte sjuk av sånt här väder, så är man bestämt inte riktigt frisk. OK, det kanske inte är en Kolingen-historia, men det uppges i alla fall vara … Fortsätt läsa
Normalt sa Norberg
Söndagsmorgonprogrammet Gomorron världens krönikör Johan Norberg berättar för oss att juli månad var varit alldeles normalvarm i år. Det tar han till utgångspunkt för en krönika om hur vi minns saker. Somrarna var alltid soliga förr och jularna trevligt snörika. … Fortsätt läsa
I ungdomens år
Besökare i våra trakter förundras över det intensiva kulturutbudet – mångsidigheten och kvalitén. Så är det säkert i alla landsändar, en mängd kulturprojekt som kommer till av ren lust och skaparglädje, som berikar sin bygd, men som väldigt sällan syns på … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, Böcker, historia, konst
Etiketter I ungdomens år, Johan-Olov Johansson
18 kommentarer
Vildängen
Vi har just inte ägnat oss åt trädgårdsskötsel denna sommar. Den perennrabatt som jag som jag hjälpligt hållit vid liv de senaste tjugo åren har bytt namn. Tidigare hette den ömsom paradrabatten och ömsom perennrabatten. Men sedan en besökare utbrast att han … Fortsätt läsa
Publicerat i Att odla
28 kommentarer
Ofrivillig
Vi diskuterade o-ord häromdagen. Ord som får ett inledande ”o” som innebär att betydelsen blir (ungefär) tvärtom. Vän och ovän. Lycka och olycka. Artig och oartig. Det finns ofta en betydelseglidning i de där ordparen. O-ordet är inte alltid grundordets … Fortsätt läsa
