Författararkiv: Karin

Grekiskt drama

I dessa dagar då man ständigt hör talas om det grekiska dramat snubblade jag över en liten repetitionskurs om just detta ämne. Enjoy!

Publicerat i Att tolka, historia | Etiketter , | 4 kommentarer

Hedersuppdrag

Vi har fått ett hedersuppdrag, nämligen att ansvara för ett par barnbarn, en tioåring och en femåring, när föräldrarna och en åttaårig brorsa är på vift. När vi vinkat av övriga familjen i Krylbo gällde det att hålla femåringen vaken i bilen … Fortsätt läsa

Publicerat i film | 20 kommentarer

Men oj, titta här…

Här ligger ju en alldeles försummad blogg och undrar vad som händer. Eller varför det inte händer något, här på bloggen. – Allt väl? undrar bloggen omtänksamt. Det var ju ett tag sedan… Jodå, allt väl. Faktum är att det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva | Etiketter , , | 8 kommentarer

Tradition och förnyelse

Solen sken, majstången ramlade inte omkull, folkdansarna dansade, hembakta bullar och saft till alla barn och ett trevligt mingel med gamla bekanta som passar på att ses vid majstångsresningen här i Horndal. Men ankracet missade jag när jag sprang upp … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter | 12 kommentarer

Minnesvärda midsomrar

Det gäller att skaffa sig referenspunkter i tillvaron. En sådan är midsommaraftnarna. Ett år på 90-talet fick vi för oss att man måste sitta ute på midsommarafton och man måste grilla. Det var den kallaste, regnigaste och blåsigaste midsommarafton i … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | 16 kommentarer

Helge And? Hälge? Kalle Anka?

Knappt hann jag hem från fina dagar i Skåne förrän det var dags att dra vidare till Gotland. Det var sommarvarmt och fint på Gotland under nationaldagshelgen, vilket det nog inte var överallt i landet. Tydligen är det denna helg … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa | Etiketter , , | 19 kommentarer

Välkommen till Sverige…I skuggan av kriget

Nu blir det mera Skåne. Visserligen har jag hunnit till Stockholm, Dalarna, Gotland, Stockholm och tillbaka till Dalarna sedan jag var i Skåne, men jag vill gärna berätta om utställningen på Malmö museum också. Utställningen Välkommen till Sverige öppnades på … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Foto, historia | 11 kommentarer

Vad gör en slottsfru?

En mycket trevlig bieffekt av bloggandet är ju att man hittar personer som är intresserade av ungefär saker som en själv. Och som tar med en på sånt som man inte skulle ha upptäckt själv. Så jag drog iväg till Skåne för … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att tolka, Böcker, konst | Etiketter , , , , | 26 kommentarer

Sommarläsning

Något nytt, något gammalt, något blått… eller hur det nu var. Jag kom att tänka på ramsan när jag plockade ihop lästips till lördagstemat. Tove Janssons Sommarboken hör till och jag tror att jag har tipsat varje år om Sophia … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att odla, Böcker, Efterlyst, Lördagstema | Etiketter , , , | 50 kommentarer

Kung liljekonvalj…

Vi for till Nora, redaktörn och jag, precis som de tre små gummorna. Nora, med sin fina bevarade träbebyggelse är en lyckligt lottad stad, tillsammans med Eksjö och Hjo, som slapp en brutal stadsomvandling när det begav sig. De är de … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Foto, Livet | Etiketter , , , | 41 kommentarer