Författararkiv: Karin

Men vad är nu detta?

Man kommer hem från en utflykt och hittar en liten träbit på trappen. Hmmm… varför ligger den där, tänker man lite förstrött och fortsätter in i huset. Så kommer man på att man har ett ärende till boden och går … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , | 26 kommentarer

Fotografering (igen!)

Nu blir det Fotografering (igen!) som tema för lördagsbloggandet. Ja, visst hade vi det för någon månad sedan, men ivrig som jag är med min nya kamera slank det med på nytt. Kameran kommer till exempel fram när redaktörn undrar vad det är … Fortsätt läsa

Publicerat i fåglar, Foto, Lördagstema | Etiketter , , , | 30 kommentarer

Påklätt

Vi känner oss som avvikare, redaktörn och jag, för vi tycker att det här vädret är rätt OK. Det gör inget om det är lite kallt, för då hinner man med våren på ett helt annat sätt än de där … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Språk | Etiketter , , | 41 kommentarer

Fåglar

Lördagstemat denna vecka är Fåglar och jag tyckte att jag var väldigt påhittig när jag bestämde det någon gång i slutet på april. För i mitten av maj skulle jag ju, med hjälp av min nya värstingzoomkamera, ha finfina fågelbilder … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , | 45 kommentarer

Museer

Dags att lämna lämna synpunkter på förslaget till ett nytt Nobelmuseum i en för ändamålet uppsatt paviljong vid Nybroviken. Bra, tänkte jag, det gör jag. Men när jag kom dit fanns ingen paviljong. Jag ringde till stadens ansvariga och frågade varför. ”Oh, … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Debatt | Etiketter , , | 60 kommentarer

Tillökning i familjen

Anna berättar på sin blogg hur det är att få en ny kamera i familjen, hur man fotograferar allt i sin omgivning: ”Allt ifrån gruset på gården till grannen på andra sidan älven. Sådär som femåringar gör när de får … Fortsätt läsa

Publicerat i Foto | Etiketter , , | 45 kommentarer

May the fourth… 4 maj … May the force…

Jag hade tänkt berätta om min nya kamera, men jag har inte fått till den där perfekta bilden ännu, så det kanske dröjer någon dag. Under tiden visar jag en bild som jag tog med min lilla kamera som också … Fortsätt läsa

Publicerat i Foto | Etiketter | 12 kommentarer

Maj

Det gick lite fort när jag hittade på teman för maj månad. Första temat måste ju bli Maj, tänkte jag, för det är ju lätt att skriva om. Sedan har jag trasslat in mig i etymologin. Vad betyder egentligen maj? … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , , | 35 kommentarer

Nästa vecka…

Kommer ni ihåg när Pippi, Tommy och Annika stannade utanför en godisbutik och Annika frågade förhoppningsfullt: ”Ska vi gå in i den butiken?” Pippi svarade med eftertryck : ”Ja, DEN butiken ska vi gå in i. Långt in!” Då förstår ni … Fortsätt läsa

Publicerat i Foto, Lördagstema | Etiketter , | 66 kommentarer

En ny teatertrend?

Andreas Cervenkas pjäs Vad är pengar? går på Dramaten, men är utsåld till halva juni. Stadsteatern spelar Välkommen till prekariatet, en pjäs om sms-jobb, timvikarier, bemanningsanställda och migrantarbetare. På Teater Tribunalen i Stockholm går Experimentet som handlar om ”arbetslinjen”. Och på Dramalabbet kan … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , , | 30 kommentarer