
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
En fin funkismöbel
Slussen invigdes 1935, med mycket pompa och ståt, kungen var närvarande, folkmassorna hurrade, KF bjöd på champagne och tidningarna gillade vad de såg. Det var modernt, spännande och funktionellt. Den 16 oktober 1935 fanns den här teckningen i Svenska Dagbladet, … Fortsätt läsa
Publicerat i Debatt, konst
Etiketter Blå bodarna, Plan B, Slussen, Slusseninvigning 1935, Slussenkonstnärer
33 kommentarer
Lördagstema: Världens nav
Karin på Pettas föreslår Världens nav som dagens lördagstema. Och då måste man ju kolla vad det heter eller har hetat i olika delar av världen. Om man läser de kryptiska beskrivningarna i Hellquists etymologiska ordbok hamnar man snart i … Fortsätt läsa
Galleri Fredag. Tema: accessoarer
Penny (Myhrans) ger oss fredagsteman och den här veckan vill hon att vi ska associera till accessoarer. I brist på egna sådana – om man inte räknar yllevantar, dubbkängor och andra vintertillbehör – visar jag några berömda personers mest berömda … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, fredagstema
31 kommentarer
… och etsad!
Sydd i går och etsad i dag; undrar vad det ska bli i morgon. Man skulle kunna tro att jag behandlades på sjukhus i går och var föremål för konstnärlig behandling idag, men det är precis tvärtom. Etsning är, fick … Fortsätt läsa
Jaha, nu är jag sydd!
Jag har blivit sydd. Helt utan bedövning och många stygn är det. Tusentals, troligen. Jag fick ett e-postmeddelande från sykunniga systerdottern om att jag är stygnsatt, (alla syintresserade – nej, alla – bör titta in på hennes kunskapsfyllda vackra hemsida). … Fortsätt läsa
Kränkt
Jag försöker att inte ta det som en personlig förolämpning och jag inser att det är naturligt att det snöar i mitten av januari. Det är faktiskt nu det verkligen borde vara högsäsong för snö. Men när vintern tjuvstartar redan … Fortsätt läsa
Några veckor kvar!
På 1930-talet bodde Helene Schjerfbeck i Stockholm och äntligen började hennes konst uppskattas efter förtjänst. Konstkritikern Gotthard Johansson skrev om en utställning 1937: ”Inför Helene Schjerfbecks konst tystnar av sig själv frågan om gammalt och nytt, ja, till och med … Fortsätt läsa
Värsta sortens pekfinger
Karin på Pettas har givit oss en fingervisning (ursäkta!) om denna veckas tema, nämligen Pekfinger. Lördagsbloggarna finns här ovanför under rubriken Lördagtema. Pekfinger heter Index på latin. Och det var också det ord som påven valde för sin lista över … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Att tolka, Böcker, Debatt, Lördagstema
Etiketter cencur, Index, pekfinger
19 kommentarer
Galleri Fredag: Ovanor
Det klottras. Ibland handlar det om en trist ovana, men ibland får en dyster betongvägg en behövlig uppiffning. Andra gånger är det en vacker vägg som förstörs. Ovana ibland. Konst ibland, eller kanske ett politiskt budskap. Ibland är det vandalisering. … Fortsätt läsa
Publicerat i fredagstema
14 kommentarer
Men, har jag inte redan läst det här?
I mina morgonrutiner ingår att jag vacklar upp i halvfemtiden, när tidningsbudet väcker mig, dricker en kopp kaffe, läser igenom båda morgontidningarna och sedan somnar jag om. Ibland blir det rätt sömnig läsning och frampå dagen kan jag undra om … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa
24 kommentarer
