
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Snälla, ställ undan pottan!
Den där Unamuno har jag försökt få lite grepp om. Hans hustru också. Här finns en sammanfattning av hans liv och tankar. Mest berömd är nog Miguel de Unamuno för det tal han höll vid Salamanca-universitetet under Francotiden. Franco ogillade … Fortsätt läsa
Det är något bortom bergen…
Det är bergigt här. Och överallt går stigar över till nästa by eller stad. Man blir ju nyfiken. På andra sidan de här bergen ligger Gran Tarajal, som är en av de största städerna på ön. Den växte sig stor … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa
20 kommentarer
Barking up the wrong tree
”Barking up the wrong tree” är ett bra engelskt uttryck som betyder att hunden står där med framtassarna en bit upp på trädstammen och skäller, medan katten som han jagade sitter i ett helt annat träd. Alltså att man har … Fortsätt läsa
Publicerat i Att resa
20 kommentarer
Trögfattad
Är det bara jag som är trögfattad när det gäller vädret? Jag läser i förväg om resmålets 20-24 plusgrader, men tycker ändå att det är lika bra att behålla tröjan på när jag kliver av planet, den är ju av … Fortsätt läsa
Dygdens belöning
Nu är det dags för belöningsresa. Målvikten är uppnådd (Ok det fattas sju hekto, men eftersom jag ”vägdes in” direkt efter en rejäl lunch och inte före den, räknar jag med att det är OK). Så det blir en veckas … Fortsätt läsa
Lördagstema konsumtion. Eller: It’s not the having, it’s the getting…
Shopoholics – köpgalna personer, blir det väl ungefär på svenska – har anammat ett berömt citat av Elizabeth Taylor som sitt motto: ”It’s not the having, it’s the getting.” Det är själva shoppandet som är grejen. Att köpa, inte att … Fortsätt läsa
Publicerat i Lördagstema
11 kommentarer
Galleri Fredag: På väggarna
Penny är temavärd för i Galleri Fredag och den här veckan är det På väggarna. Det borde ju vara lätt, men det svåra är att välja. Eftersom mina föräldrar startade en målarcirkel när jag var barn och eftersom den fortsatte … Fortsätt läsa
Omvärlden avskuren
En mycket citerad brittisk tidningsrubrik från 1940-talet lyder: ”Fog in Channel: Continent cut off.” Dessa kaxiga engelsmän. När det är så dimmigt att det inte går att se tvärs över engelska kanalen är det inte England som är avskuret från … Fortsätt läsa
Logisk som en treåring
Treåringen (eller i alla fall väldigt-snart-treåringen) satt i vardagsrummet med sin far och ropade att jag också skulle komma. Jag på väg uppför trappan till övervåningen för att hämta något, så jag ropade lugnande tillbaka att ”jag kommer” och fortsatte … Fortsätt läsa
Första
Vad sägs om lite historia? Idag är det 293 år sedan vi (alltså Sverige) förlorade delar av Pommern, söder om floden Peene och öster om Oder, samt öarna Usedom och Wollin. Det var i fredsavtalet med Preussen i Stockholm den … Fortsätt läsa
