Författararkiv: Karin

Semmelmannen gör det igen!

Med smaklökarna i högform, gomseglet spänt, saliven kalibrerad och luktsinnet i topptrim tar Semmelmannen ansvar för vår semmelupplevelese även i år. Det ska vi vara tacksamma för. Semmelman är inget man blir, det är något Semmelmannen är. Vi får inblickar i … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , , | 36 kommentarer

Se filmen, läs boken

Som ung judinna arresterades Hannah Arendt i Tyskland 1933 när hon engagerade sig mot judeförföljelserna. Hon flydde undan nazismen via Prag, Genève och Paris; hon hamnade i interneringsläger i södra Frankrike, flydde via Spanien och Portugal till USA. Hon hade … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Böcker | Etiketter , | 6 kommentarer

Lördagstema: Utsikten från min plats

Utsikten från min plats är HeLenas förslag till lördagstema idag. De som tittar in här ibland har kanske förstått att utsikten från den här platsen är Slussen och bitar av Gamla stan, Kungsholmen och Norrmalm. Men när jag såg konstutställningen … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Lördagstema | Etiketter , , , | 15 kommentarer

Och vinnarna är…

Kära nån, det här var inte lätt! Så många roliga och fantasifulla förslag i tävlingen om vad vi har för oss på bilden häromdagen. Några som är rätt dessutom! Och många som är  uppåt väggarna fel, men väldigt kul. Uma … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Tävling | Etiketter , , , , , | 27 kommentarer

Same, same

När jag var inne i bokhandeln i går såg jag till min glädje att pocketversionen av Helena Thorfinns bok lyfts upp på väl synlig plats. Jag missade den helt när den kom ut för ett år sedan, trots att författaren … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, Debatt, Tävling | Etiketter , , | 10 kommentarer

Gissa vad vi gör!

Möjligen har det framgått att jag varit och tankat lite sol och D-vitaminer, förra veckan. Min reskompis Eva tyckte att det var dags för en liten tävling och här kommer den. Vi vill helt enkelt att ni gissar vad det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att resa, Böcker, Tävling | 52 kommentarer

En skiftning i kulören…

Svart, vit, brun eller beige? Jag ska villigt medge att jag haft fördomar mot svarta stränder. När resmålet Playitas invid Gran Tarajal först kom på tal protesterade jag. ”Men, där är det väl svarta stränder?!” Koll med resebyrån, som skickade … Fortsätt läsa

Publicerat i färg | 2 kommentarer

Jordens salt

Konstigt det där med salt. Om det är något som det finns obegränsade mängder av i denna värld så är det väl salt. Världshaven fulla! Och ändå har det varit en så konfliktfylld och laddad vara. Om någon äter salt … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, historia | Etiketter , , , | 8 kommentarer

Lördagstema: När jag går i ide. Alternativt: Fågel eller fisk

Min gissning är att HeLena inte är så förtjust i vintern, eftersom hon valt temat När jag går i ide, denna lördag. I know the feeling. Den där dystra perioden som sträcker sig från november till slutet av februari kunde … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, fiskgjusarna, Lördagstema | Etiketter , | 12 kommentarer

Galleri Fredag: Beroende

Annika serverar februariteman för Galleri Fredag och börjar med Beroende. Tål att tänka på. Jag dricker kaffe i femtiden varje morgon, annars får jag garanterat huvudvärk. Beroende? Ja, det måste man nog säga. Och om jag blir så simsugen på vintern … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | 24 kommentarer