Författararkiv: Karin

Galleri Fredag: Kommunikation

Kolla noga uppe till höger i bild. Där finns ett litet kryss. Ungefär där bor vi, nära alla kommunikationer. Det är bara att ta Katarinahissen… nehej, det är det inte, för den är avstängd numera och lär inte öppna på … Fortsätt läsa

Publicerat i Träning | Etiketter , , | 15 kommentarer

Glad påsk! Nu med glatt påskpyssel!

Uppdatering när det är för sent att fixa: Kicki, samt andra som ev läser i Safariprogrammet. Min tjusiga påskversion av Bayeuxtapeten funkar ju bara i Firefox, tydligen. Och bilden ligger därhemma i en annan dator, så det är inte fixbart, i … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | 8 kommentarer

Lite krasslig?

Varumärkesord, kallas det när ett ord som en gång varit ett varumärke blivit så vanligt att det också används för andra varumärken, till exempel: Asbest, filofax, frigolit, gladpack, jeep, keso, masonit, nylon, stetsonhatt, vaselin och vespa. Och så googla, förstås. … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Ord, Språk | Etiketter | 4 kommentarer

Katharines kompis Erika

Nu blir det fiskgjusar igen. När hon flög söderut i höstas stannade vår fiskgjusemamma Katherine (dvs Piret) strax söder om Kairo så länge att jag började bli orolig. Men på samma ställe stannade också den mer resvana Erika, en fiskgjuse … Fortsätt läsa

Publicerat i fiskgjusarna | Etiketter , , , | 11 kommentarer

Den som söker, den letar…

Av gammal vana har jag använt google för att leta upp saker på nätet. Det är det fler som gör och det sätter sina spår i språket. Jag har hört ungdomar utbrista när de hittar originalhandlingar i ett arkiv: ”Kolla … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Ord, Språk | Etiketter , , | 21 kommentarer

Fiat sa Maria…

I dag är det Marie bebådelsedag, som också kallas Vårfrudagen, som i sin tur har folketymologiserats till våffeldagen. Alla dessa dagar är förstås framförhandlade i efterhand. Med tanke på att Jesu födelse är en omtvistad företeelse – tidpunkten infaller inom … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, konst | Etiketter , | 8 kommentarer

Jag tjänar inte

Jag tjänar inte heter Jenny Åkervalls roman som just kommit ut. Den titeln blir man ju nyfiken på! ”Non serviam” är latin och brukar översättas ”jag tjänar inte”.  Vanligtvis syftar det på Lucifer, som inte ville anpassa sig till guds påbud … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker | Etiketter , , | 5 kommentarer

Lördagstema: En liten värld

En liten värld föreslår Gnuttan som lördagstema idag. Miniatyrer tänker jag då. Och därför sitter jag här och läser bibeln på lördagsförmiddagen. Det är inte så ofta. Själv har jag några kopior av indiska miniatyrer, och kanske någon persisk. Jag … Fortsätt läsa

Publicerat i konst, Lördagstema | Etiketter , , , , , | 15 kommentarer

Tänk om vi skulle köra nästa valrörelse på engelska

Internationella författarscenen i Kulturhuset i Stockholm är en trevlig plats. I går var det Ngũgĩ wa Thiong’o, från Kenya, som diskuterade författarskap, språk och minnen med landsmannen och författaren Binyavanga Wainaina. Det vore intressant med en egen kväll med Wainaina … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, Debatt, Språk | Etiketter , , | 5 kommentarer

Födelsedag igen

När Nora smällde igen dörren till dockhemmet 1879 hördes det i hela den västerländska litteraturen, brukar man säga. Ett dockhem är en av de mest spelade pjäserna någonsin och mycket sensationell på sin tid. Strindberg blev fruktansvärt provocerad av Ibsens … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia, konst | Etiketter , | 19 kommentarer