
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Galleri Fredag: Kommunikation
Kolla noga uppe till höger i bild. Där finns ett litet kryss. Ungefär där bor vi, nära alla kommunikationer. Det är bara att ta Katarinahissen… nehej, det är det inte, för den är avstängd numera och lär inte öppna på … Fortsätt läsa
Publicerat i Träning
Etiketter Katarinahissen, Slussenombyggnad, Thor Modéens trappor
15 kommentarer
Glad påsk! Nu med glatt påskpyssel!
Uppdatering när det är för sent att fixa: Kicki, samt andra som ev läser i Safariprogrammet. Min tjusiga påskversion av Bayeuxtapeten funkar ju bara i Firefox, tydligen. Och bilden ligger därhemma i en annan dator, så det är inte fixbart, i … Fortsätt läsa
Publicerat i konst
8 kommentarer
Katharines kompis Erika
Nu blir det fiskgjusar igen. När hon flög söderut i höstas stannade vår fiskgjusemamma Katherine (dvs Piret) strax söder om Kairo så länge att jag började bli orolig. Men på samma ställe stannade också den mer resvana Erika, en fiskgjuse … Fortsätt läsa
Fiat sa Maria…
I dag är det Marie bebådelsedag, som också kallas Vårfrudagen, som i sin tur har folketymologiserats till våffeldagen. Alla dessa dagar är förstås framförhandlade i efterhand. Med tanke på att Jesu födelse är en omtvistad företeelse – tidpunkten infaller inom … Fortsätt läsa
Jag tjänar inte
Jag tjänar inte heter Jenny Åkervalls roman som just kommit ut. Den titeln blir man ju nyfiken på! ”Non serviam” är latin och brukar översättas ”jag tjänar inte”. Vanligtvis syftar det på Lucifer, som inte ville anpassa sig till guds påbud … Fortsätt läsa
Lördagstema: En liten värld
En liten värld föreslår Gnuttan som lördagstema idag. Miniatyrer tänker jag då. Och därför sitter jag här och läser bibeln på lördagsförmiddagen. Det är inte så ofta. Själv har jag några kopior av indiska miniatyrer, och kanske någon persisk. Jag … Fortsätt läsa
Publicerat i konst, Lördagstema
Etiketter Abraham, Bihzad, Hagar, Krishna, persiska miniatyrer, Sara
15 kommentarer
Tänk om vi skulle köra nästa valrörelse på engelska
Internationella författarscenen i Kulturhuset i Stockholm är en trevlig plats. I går var det Ngũgĩ wa Thiong’o, från Kenya, som diskuterade författarskap, språk och minnen med landsmannen och författaren Binyavanga Wainaina. Det vore intressant med en egen kväll med Wainaina … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Böcker, Debatt, Språk
Etiketter Binyavanga Wainaina, Galleri Fredag, Ngũgĩ wa Thiong'o
5 kommentarer
Födelsedag igen
När Nora smällde igen dörren till dockhemmet 1879 hördes det i hela den västerländska litteraturen, brukar man säga. Ett dockhem är en av de mest spelade pjäserna någonsin och mycket sensationell på sin tid. Strindberg blev fruktansvärt provocerad av Ibsens … Fortsätt läsa
