
Välkommen till en ganska stillsam blogg
Här bloggar jag då och då om det som faller mig in. Försöken att göra det regelbundet har jag givit upp, men ungefär en gång i veckan kan det bli. Eller var tionde dag. De senaste åren har det blivit en hel del om akvarellmåleri och det kommer det nog att bli även i fortsättningen.
Läsvärt på andras bloggar
- Äventyret framtiden 0
- Beskrivarblogg 0
- Den skrattande språkpolisen 0
- Embryo 0
- Eva Swedenmarks värld 0
- Frostflickan 0
- Kära blogg 0
- Lena i Wales 0
- Lövestam 0
- Nillas medelålderskrisfrågespalt 0
- Om livet runt alvaret 0
- På livets trassliga bastmatta 0
- Paulas pörte 0
- Professorns ultradrömmar 0
- Timmer och masonit 0
-
Författararkiv: Karin
Grattis Jenny!
I SVT:s Godmorron tipsar Yukiko Duke om tre bra böcker inför sommaren. Alla tre får fyra guldstjärnor. Det är en novellsamling (eller egentligen två novellsamlingar) av Junot Diaz, författaren till Pulitzerprisbelönade Oscar Waos korta förunderliga liv. Den nya novellsamlingen heter … Fortsätt läsa
Publicerat i Att läsa, Böcker
Etiketter Jenny Åkervall, Junot Diaz, Marianne Rundström, Patrick deWitt, Yukiko Duke
8 kommentarer
Om ni inte läser något annat…
Hanteringen av slussenombyggnaden är inte bara är en fråga för stockholmare, eftersom området klassats som riksintresse. Min inställning var till en början ”Det blir nog bra” och ”Det är är ju en fråga för experter”. Men den har gradvis förändrats … Fortsätt läsa
Det här var väl ingen konst…
Den där månskenstavlan som jag skrev om igår sätter i alla fall min fantasi i rörelse. Inte för sina konstnärliga kvalitéer. Men för den tänkbara (om än tämligen osannolika) kopplingen till ett par konstnärer. Tavlan kommer (troligen) från vinden till … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, historia, konst
Etiketter Carl Larsson, Frida Åslund, Helmer Osslund
12 kommentarer
Ha! Try me!
”Det är bara första höger och så tredje vänster och så höger igen vid T-korsningen, hur enkelt som helst. Du kan inte missa det.” Händer det att folk säger till mig och jag nickar och tror rentav själv (ibland i … Fortsätt läsa
Tålamod – fort!
På torsdagarna brukar vi diskutera tålamod, barnbarnet och jag. På väg hem från veckans stund i stallet suckar hon alltid: ”Åååå, nu är det en hel vecka till nästa torsdag! Varför kan det inte vara torsdag jämt?” Jag försöker med … Fortsätt läsa
Publicerat i Böcker, Lördagstema
Etiketter Gode Gud ge mig tålamod men gör det fort!, Lasse Eriksson
16 kommentarer
Ack om jag kunde måla vatten!
Redan fredag! Galleri fredag har vatten som tema denna vecka och jag funderade på att skriva om hur man förr lyckades använda kraften i varje bäck och strömmande vatten. Men nu ser jag att syrran tagit hand om den aspekten … Fortsätt läsa
Batteri, någon?
Jag har städat i ett sällanförråd, vars innehåll inte flyttats sedan nittiotalet (1990-talet alltså, det finns nog förråd som är rätt oflyttade sedan 1880-talet också). Och då hittade jag dessa diskett-etiketter och blev lite nostalgisk. Känns som en evighet sedan, … Fortsätt läsa
Tänk er för innan ni åker till USA
Den här fina skulpturen av Michelangelo föreställer David, som står där samlad och orädd inför striden med Goliat. Eftersom 2013 har utropats till italienskt kulturår i USA har ynglingen varit över på besök ett tag. Och när han nyligen reste … Fortsätt läsa
Publicerat i konst
9 kommentarer
Timelleffekten
Byggjobbare och inredningssnickare gillar inte Martin Timell, den saken är klar. En snickare som hjälpte oss med ett renoveringsjobb beklagade sig att Timell- programmen på TV gör att folk får en konstig uppfattning om vad hans jobb innebär: ”Folk hänger … Fortsätt läsa
Publicerat i Att tolka, historia, Livet
10 kommentarer
