Författararkiv: Karin

Grattis Jenny!

I SVT:s Godmorron tipsar Yukiko Duke om tre bra böcker inför sommaren. Alla tre får fyra guldstjärnor. Det är en novellsamling (eller egentligen två novellsamlingar) av Junot Diaz, författaren till Pulitzerprisbelönade Oscar Waos korta förunderliga liv. Den nya novellsamlingen heter … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker | Etiketter , , , , | 8 kommentarer

Om ni inte läser något annat…

Hanteringen av slussenombyggnaden är inte bara är en fråga för stockholmare, eftersom området klassats som riksintresse. Min inställning var till en början ”Det blir nog bra” och ”Det är är ju en fråga för experter”. Men den har gradvis förändrats … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , | 10 kommentarer

Det här var väl ingen konst…

Den där månskenstavlan som jag skrev om igår sätter i alla fall min fantasi i rörelse. Inte för sina konstnärliga kvalitéer. Men för den tänkbara (om än tämligen osannolika) kopplingen till ett par konstnärer. Tavlan kommer (troligen) från vinden till … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, konst | Etiketter , , | 12 kommentarer

Ha! Try me!

”Det är bara första höger och så tredje vänster och så höger igen vid T-korsningen, hur enkelt som helst. Du kan inte missa det.” Händer det att folk säger till mig och jag nickar och tror rentav själv (ibland i … Fortsätt läsa

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter , , | 15 kommentarer

Tålamod – fort!

På torsdagarna brukar vi diskutera tålamod, barnbarnet och jag. På väg hem från veckans stund i stallet suckar hon alltid: ”Åååå, nu är det en hel vecka till nästa torsdag! Varför kan det inte vara torsdag jämt?” Jag försöker med … Fortsätt läsa

Publicerat i Böcker, Lördagstema | Etiketter , | 16 kommentarer

Ack om jag kunde måla vatten!

Redan fredag! Galleri fredag har vatten som tema denna vecka och jag funderade på att skriva om hur man förr lyckades använda kraften i varje bäck och strömmande vatten. Men nu ser jag att syrran tagit hand om den aspekten … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema, konst | Etiketter , , | 29 kommentarer

Ack, om jag kunde sy!

Nu blir det banne mig lite reklam. Inte för Barbie, för jag gillar inte den där überrosa stilen. Jag gillar inte heller dyra pysselböcker och ”aktivitetshäften” som består av en i bästa fall bara torftig och i sämsta fall både … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , , | 16 kommentarer

Batteri, någon?

Jag har städat i ett sällanförråd, vars innehåll inte flyttats sedan nittiotalet (1990-talet alltså, det finns nog förråd som är rätt oflyttade sedan 1880-talet också). Och då hittade jag dessa diskett-etiketter och blev lite nostalgisk. Känns som en evighet sedan, … Fortsätt läsa

Publicerat i historia | Etiketter | 21 kommentarer

Tänk er för innan ni åker till USA

Den här fina skulpturen av Michelangelo föreställer David, som står där samlad och orädd inför striden med Goliat. Eftersom 2013 har utropats till italienskt kulturår i USA har ynglingen varit över på besök ett tag. Och när han nyligen reste … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | 9 kommentarer

Timelleffekten

Byggjobbare och inredningssnickare gillar inte Martin Timell, den saken är klar. En snickare som hjälpte oss med ett renoveringsjobb beklagade sig att Timell- programmen på TV gör att folk får en konstig  uppfattning om vad hans jobb innebär: ”Folk hänger … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, historia, Livet | 10 kommentarer