Författararkiv: Karin

Inte lätt att vara ödmjuk när man är så bra – eller hur det nu var…

De sju dödssynderna har motsvarande dygder; matchningen till högmod är ödmjukhet. Och det är vad Olgakatt ger oss lördagsbloggare i uppdrag att skriva om idag. Ödmjukhet, ordet på allas läppar. Begreppet används väldigt ofta nu för tiden. Det finns troligen … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | Etiketter , , , | 30 kommentarer

Stökigt i mina kvarter

Annika ger oss ämnen för Galleri Fredag denna månad och i dag är det I mina kvarter. Jag skulle kunna visa er några vackra bilder från Mosebacke eller utsikten över stan, från Urvädersgränd, men nu riktar jag i stället kameran mot allt … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | 18 kommentarer

Domkyrkoklockaren vabbar

Nu förstår jag varför Västerås domkyrka alltid ser lite trekantig ut på bild. Det går inte att hitta en bra vinkel att fotografera den, biskopsgården står för nära, så hur man än gör blir det en för brant perspektiv. Väggarna … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, konst | Etiketter | 6 kommentarer

Katastrof, igen

Kommentarerna till gårdagens katastrofplaneringsinlägg kretsar kring om det är möjligt eller ens nödvändigt att planera för det oplanerade, oväntade, överraskande, samt om att göra riskbedömningar och sannolikhetskalkyler för lite av varje. Sedan dess har jag blivit en varm anhängare av … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 11 kommentarer

Små katastrofer och något större

Får det vara lite AVEC på kvällskvisten? Det är den periodiskt återkommande arkivvecka, som samlar hela arkivbranschen, denna gång i Västerås. Jag var med på ett pass nyligen, som handlade om katastrofberedskapsplanering. Hur planerar man för det oväntade, var en … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, Ord | Etiketter , , | 20 kommentarer

Snoken Snoddas suger som musskrämmare

Jag tyckte, vid närmare eftertanke, att det var riktigt trevligt med en hussnok, som vi förstås döpt till Snoddas. Jag hoppades nämligen att det skulle kunna vara en effektiv musbekämpningsmetod. Vår katt Alexander var ju helt värdelös som musjägare. Till … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter | 10 kommentarer

Jordbruk och boskapsskötsel

Livet på landet handlar också om jord och djur. Så även för oss dessa majdagar. Nästan hela mitt liv har jag planerat på tre olika nivåer: mini, midi och maxi. När det gäller trädgården innebär maxiplanen potatisland, häck(om)plantering och ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , | 7 kommentarer

Solidaritet, forts.

Nu är båten i sjön, en ny bänk tillverkad (av gammalt material), trädgårdsborden på plats, 25 penséer planterade och jag kan ta upp lördagstematråden igen. Det kändes naturligt att återvända till temat fanor och fanstänger, i samband med Olgakatts lördagstema … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 20 kommentarer

Lördagstema: Solidaritet

Olgakatt föreslår Solidaritet som tema idag. Spännande och svårt. Mitt inlägg kommer lite senare, för nu har vi fått arbetsstyrkan förstärkt och här ska sjösättas båt, byggas bänk, bäras bord och lite annat. Under tiden kan ni fundera på vad … Fortsätt läsa

Publicerat i Lördagstema | 14 kommentarer

Galleri Fredag: När kvällen faller

Galleri Fredag har idag temat När kvällen faller. Det är ju ett lustigt uttryck. Faller? Kommer smygande gör den, vid olika tider på dygnet, på våra breddgrader, beroende på årstid. På vintern när det börjar skymma i tretiden, på sommaren … Fortsätt läsa

Publicerat i fredagstema | Etiketter , | 28 kommentarer