Författararkiv: Karin

Plisseringsateljens hemlighet

Här skulle man kunna tro att man kan lämna in sin kjol och få den plisserad, eller hur? Eller att man, när man inte själv hinner fålla den där duken med en fin hålsömsfåll, skulle kunna få hjälp med det. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter , , | 27 kommentarer

En erfarenhet rikare

Det är inte ofta jag förmanar mina barn men det har hänt att jag säger saker som: Det kan vara en bra idé att lägga i en växel och dra åt handbromsen när man parkerar, även på backkrön. Eller: Knyt … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 12 kommentarer

May the force be with you

Det var Intergalaktiska Star Wars-dagen i lördags, den fjärde maj. Det borde jag kanske ha uppmärksammat. Min enda lilla referens till dagen gjorde jag, just den fjärde maj, i en kommentar på Evas blogg, där hon skriver om hur barnbarnet … Fortsätt läsa

Publicerat i konst | Etiketter , | 3 kommentarer

Att flyta ovanpå

Och nu mina vänner bli det nationalekonomi och politik! Frivilligt förstås, förstås, för dem som så önskar. Här finns en intressant artikel av Paul Krugman i New York Times där han resonerar kring offentliga utgifter och försvarar tanken att det … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Okategoriserade, Ord, Språk | Etiketter , , | 16 kommentarer

Och nu blir det arkivkunskap – eller: våga vägra vita vantar

Det har blivit lite olika arkivjobb på sistone. Först var jag på Musik- och teaterbiblioteket för en artikel jag höll på med. Och vilka noter, vilka notomslag, vilka fantastiskt fina tidsdokument! Jag såg mig om efter de obligatoriska vita bomullsvantarna när … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Debatt, historia | Etiketter , | 33 kommentarer

Välmående som en sockenprost

Olgakatt föreslår lördagsteman denna månad och vill att vi ska fundera på olika sinnestämningar, eller förhållningssätt till livet. I dag är temat Förnöjsamhet. Det passar mig alldeles förträffligt för jag omges just nu av ständiga påminnelser om ett förnöjsammare förhållningssätt … Fortsätt läsa

Publicerat i Att skriva, historia, Livet, Lördagstema | Etiketter , , | 15 kommentarer

Välkommen. Verkligen! Ta gärna med lite värme också

Annika är curator för Galleri Fredag under maj och hennes första tema är: Maj, maj, välkommen! Det är det ju väldigt lätt att instämma i, särskilt i våra trakter efter denna kalla vår. Eftersom våren är lite sen av sig … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, fredagstema | Etiketter , , , | 20 kommentarer

Dags för lite omgörning – pausa några, lägga till andra och fixa kronologiskt

Jag har en projekt som jag nog måste be om hjälp med, nämligen att lägga upp länktipsen så att man ser när inläggen är gjorda. Nu ligger de i bokstavsordning och det kan vara svårt för en ovan besökare att … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att skriva | Etiketter | 6 kommentarer

Deklarationer jag minns

Förr i tiden var mina deklarationer mer åt det episka hållet. Som det där året när jag hade dragit av för diverse kontorsutrustning i hemmet. Detta tilldrog sig nämligen på den tiden då F-skattsedel och egen firma var en sällsynthet, … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , | 19 kommentarer

Vårtalaren

Hyttfogden, alias Mor i Åvävla, som egentligen heter Karin Englund och är min svägerska har har skrivit den här dikten om de tappra hjältar som kämpade under gårdagskvällen. Brasan brinner, ”Majsol ler” manuskriptet jag ej ser, ensam här i talarstolen. … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, Språk | Etiketter | 8 kommentarer