Kerstin Weigls krönika i Aftonbladet om Isabella Lövins hårvård har väckt berättigad kritik. ”Varför slet ingen fram en borste till ministern?” undrar hon i krönikan.
Krönikan handlar inte bara om Isabella Lövins oborstade hår utan också om hennes dåliga klädsmak och fula smycken. Värst av allt verkar det dock vara att hon inte använder mineralpuder. Just den uppmaningen återkommer ett par gånger och får avsluta krönikan: ”Den där putsen går fort, jag lovar. Fyra sekunder och ett bra mineralpuder.”
Jag tycker Isabella Lövin ser trevlig ut, jag har inget att anmärka på hennes klädsmak och det är befriande att hon inte är hårdstylad inför varje framträdande.
Och det är bra att hon inte använder mineralpuder för det vore synnerligen missklädsamt. Sannolikt vet hon hur det framställs. Sveriges Television hade för ett tag sedan ett reportage som beskriver hur småflickor knackar fram glimmer till sminket under hårda och ohälsosamma förhållanden.
– Jag kommer klockan nio på morgonen och går hem fem på eftermiddagen. Oftast lyckas jag fylla tre brickor med glimmer, säger Lalita Kumari.
Det är ett hårt och farligt arbete. Det finns ormar och skorpioner i gruvorna, och många barn får sticksår av hackorna och luftvägsproblem som bronkit och astma. Här kan man läsa mer och se programmet.
Trist med en Aftonblads-kolumnist med så dåligt omdöme.

























