Ibland, som idag, åker jag in till mina gamla hoods vid Mosebacke och Slussen. Fortfarande blir jag både överraskad och beklämd över det tillstånd som råder där, sedan många år. Att den där så kallade guldbron kommit på plats gör inte saken bättre, estetiskt sett.

Det här är en klädsam vinkel för broschabraket. Tänk er hur det ser ut åt andra hållet, åt Gamla stan till. Jag återkommer med en sådan bild någon dag då det inte spöregnar.
”Jamen” säger de alltid lika okritiska slussenprojektpersonerna ”den ska ju målas med guldfärg så att den smälter in och harmonierar med omgivande fasader”.
Jag tror att det blir som när Nalle Puh försökte kamouflera sig till ett moln genom att rulla sig i en dypöl, låna en himmelsblå ballong av Christoffer Robin, och segla upp till bisvärmen uppe i ett träd för att stjäla honing. Det funkade inte heller …
Och jag undrar om reklambyrån som kom på idén med Guldbron ”vars namn och utformning på ett både historiskt och vackert sätt anknyter till den intilliggande Guldfjärden” vet varför Guldfjärden heter som den heter. Det handlar om det som trädgårdsentusiaster kallar ”guldvatten”. Avlopp. Vattnet var gulbrunt där, före vattenreningens tid.
Mina skisser från platsen blir allt spretigare och stökigare, precis som platsen själv.

Det berättas bland dem som jobbar med Slussen-projektet underifrån, så att säga, att den bro som först beställdes blev ungefär 20 meter för kort, genom ett mätfel. Den måste göras om, eftersom en sån konstruktion inte tål att skarvas. Därav förseningen. Det är den berättelsen som föresvävade mig när jag gjorde dagens akvarell.
Jag brukar göra en liten skiss på ungefär en decimeter för att komma ihåg hur jag vill planera målningen, i alla fall när det gäller något som det finns en förebild för i verkligheten. Eftersom det är lätt hänt att horisontlinjen hamnar mitt i bilden (=tråkigt) brukar jag dela in pappret i tredjedelar på höjden och bredden och placera huvudmotivet två tredjedelar upp eller ner och till vänster eller höger. Såhär tänkte jag mig att det skulle se ut.
Jag envisas med vattenfall, en gång till, ni får ursäkta. Det är det sista för den här gången. Nästa vattenfall måste bli live, jag får åka till Njupeskär, Getaforsen på Åland, Viktoriafallen eller vad det nu kan bli, för att studera hur ett vattenfall ser ut och fungerar.

Då inledde jag förhandlingar med den duktiga frisör som brukar klippa mig: hon kanske skulle kunna ta sig ut i någon park med sin frisörsax och klippa mig där? Nej, det gick inte av olika anledningar, som hennes akuta pollenallergi. Skulle jag kanske våga mig till salongen om vi båda använde munskydd, visir, skyddshandskar och sprit?
Men då får det ju bli ett annat motiv idag. Hår, till exempel. Det är inte heller lätt kan jag berätta.
Det vimlar av skogsmullar nuförtiden! Små skogsmullesamlingar, dagisgrupper och allmänt skogsfolk överallt! Inte avskräckande många, bara ovanligt. Hej kollikokk!
Nåväl. En nyttig akvarell-erfarenhet rikare är jag i alla fall. Klippan till vänster är gjord med gladpack. Resten är en kombo av fritt flöde och hård styrning.
Älgvandringen pågår i vardagsrummet och idag var det dramatiskt. En ung älg, kanske en fjolårskalv, simmade mot land men innan den nådde fast mark måste den forcera strandnära is. Det såg ganska illa ut ett tag. Den hävde sig upp en bit med frambenen – och sjönk. Om och om igen. Efter ett tag lade den ner huvudet på isen och det såg ut som om den tänkte ge upp. Men så tog den nya tag.






Den ligger nära tunnelbanestationen i Björkhagen, på cykelavstånd för några av oss i familjen, lättillgänglig med bil för andra. Så där sammanstrålade vi idag, inte för att gå i kyrkan utan för att fortsätta bort till ett fint naturområde med bra lekytor för alla sex kusinerna, klätterberg och skogspartier.
Det passar bra att måla i köket med tanke på alla tillbehör som man använder i akvarellmåleriet. Här är det flingsalt som bildar blommor i förgrunden. Om man strör på lite salt innan färgen torkat helt kan det – om man har tur – bli trevliga kristallaktiga formationer.


