Jo, det var det där med de olympiska ringarna och varför det inte syns några färgglada ringar i London – och därmed i TV-rutorna – utan bara sobert silverfärgade, vita eller emellanåt svarta. Vad har hänt med de gamla blå-gul-svart-röd-gröna undrade jag i förrgår. Och snabbt som en Bolt på hundra meter fick jag svar från svenska IOK att visst finns det ringar med färg.
Och det gör det ju, ser jag när jag kollar väldigt noga. Jag har ännu inte sett några vajande fanor, men väl en och annan serie med ringar i rätt färger. Eller nästan rätt.
Eftersom färger är symbolladdade har jag svårt att tänka mig att det är en slump att man tonat ner de ursprungliga färgerna, till förmån för likfärgade ringar.
Från början var det ju färgerna i de deltagande ländernas fanor som fanns i de fem ringarna. Och att de var fem ringar berodde på att fem världsdelar deltog. Och kanske på att de fyra färgerna blått, gult, grönt och rött, kompletterat med svart och på vit botten är så rent och enkelt.
I dag har det tillkommit ytterligare några fanfärger i världens länder, till exempel orange och lila. Och då löser man problemet i London med att använda just orange och lila som dekorfärger, tillsammans med enfärgade ringar. Samt originalringarna lite här och där.
Eller hur har diskussionerna gått? Jag skulle så otroligt gärna ha velat vara med i mötena kring utformningen av symboler och färgval!



Jag har inte lyckats hitta von Rosens förslag, men kanske det var något i samma stil som affischen för Stockholmsolympiaden 1912, som von Rosen var mycket engagerad i. Samma tanke, med de svepande fanorna återkommer också i affischen för 1920 års olympiad i Antwerpen.










Men fönsterhaken då? Den där platta mojängen skulle kanske passa i låset? Det gick lätt att dra loss den (jo just detta fönster väntar på renoveringsinsatser) och även om den var för bred för att passa i låset kunde det kanske fungera, tack vare att den är lite rundad i nosen.




















