Idag har Nokolaj Gogol födelsedag, denna märkliga man som skrev med ett klassperspektiv som vore han en äkta trasproletär. Han måste haft en god inlevelseförmåga, för han kom själv från en burgen bakgrund med både polsk adel och ukrainsk överklass. Och tre hundra livegna i familjens ägo.

Kanske var det kulturkrocken när han kom till S:t Petersburg som skärpte hans sinnen för statusjakt, intriger, fåfänga och maktmissbruk? Han hade svårt att finna sig till rätta. Han var en udda person redan hemmavid, men en udda person som räknades. Han längtade hem till det vänligare och mer kreativa klimatet i hembyn Sorochyntsi och den lilla staden Nizhyn där han gick i konstskola.
I S:t Petersburg försökte han sig på att bli skådespelare, men blev inte antagen. Han skrev en dikt om Tyskland som han gav ut på eget förlag. Den fick riktigt dålig kritik och Gogol gick runt och köpte vartenda tillgängligt exemplar av boken, eldade upp dem och svor att aldrig mer skriva poesi. Tur var väl det, för i stället fick vi verk som novellerna Näsan och Kappan och dramat Revisorn. När Revisorn först publicerades som bok skrev de konservativa tidningarna ner den; den var ju en träffande kritik av Ryssland och hur det ryska imperiet vansköttes.
Dramat räddades på ett otippat sätt av tsar Nikolaj I, som tyckte den var rolig och såg till att den sattes upp på teatern. Han var ju annars beryktad för hårda tag mot kritiker och för sin extremt effektiva och hårdhänta säkerhetspolis.
Pjäsen blev en stor succé och alla tyckte som tsaren att den var en väldigt rolig rysk folklivsskildring.
Gogol blev så besviken att han lämnade Ryssland och bosatte sig i Rom i tolv år. Han hade ju tänkt sig att pjäsen skulle förändra samhället!
Frimärket med motiv från Revisorn gavs ut 2009, till tvåhundraårsminnet av Gogols födelse.





Verkligheten ur en annan och oväntad synvinkel kan man hitta lite var stans. Den svenske konstnären Oscar Reutersvärd är känd för sina kluriga figurer och för att ha konstruerat den första omöjliga triangeln.
Och just den här effekten, att något ser större ut om det jämförs med något som inte är så värst mycket större, kan man ta hjälp av om man ska gå ner i vikt.









Usch, det blev ju bara värre! Måste byta igen.




