Är det någon som sett en liten grupp ledsna Slussendjur? De bor egentligen på Slussen, bredvid Stadsmuseet och ser ut så här. (Ja, lite förvirrade och förvånade, kanske, men är det så konstigt med tanke på vad som händer med deras naturliga miljö?)

Så här års börjar de skifta färg. De kan ha tagit på sig höstpälsen och då ser de ut så här.

Idag är det en stökig byggarbetsplats där de bor, så de flesta har försvunnit. Kvar finns bara två vilsna varelser som mer liknar misslyckade planteringar. Deras ögon är borta och jag misstänker starkt att det är någon sadistisk Slussenmarodör som varit framme. Trots att hela Slussenprojektet ännu inte är beslutat pågår en frenetisk verksamhet enligt den plan som allt fler underkänner.
Och i dag ska frågan om den så kallade ”Nya Slussen” upp i Mark- och miljööverdomstolen. Svenska Dagbladet har en bra genomgång av fallet och de olika tänkbara fortsättningarna på dramat. Jag hittar den inte på nätet ännu (bara denna bakgrundsartikel). Några av de kontroversiella delarna i projektet sammanfattas så här:
Kostnaderna – 8 miljarder enligt beslutet 2010, men många bedömare menar att det blir mer eftersom man inte räknat in den stora bussterminal som ska sprängas in i Katarinaberget.
Terminalen – är i sig ett stort problem, svårlöst brandsäkerhet, längre gångavstånd och dessutom blir den obsolet när tunnelbanan till Nacka byggs ut.
Skymmande kontorshus – utsikten byggs för och det blir en mer sluten plats
Brant stigning – större höjdskillnad mellan Gamla Stan och Södermalm
Åtta år av trafikstörningar – vilket är lågt räknat för detta jätteprojekt
Problem med broöppning – med den nya lösningen måste cyklister och fotgängare vänta på broöppningar om de rör sig i kajnivån.
Själv skulle jag nog lägga till att det verkar vara en sämre trafiklösning. Idag tar dig Slussen från vilket håll som helst till vilken riktning du vill, med hjälp av det fiffiga klöverbladers tre rondeller. I framtiden blir det en klumpig T-korsning, med begränsade valmöjligheter. Yrkeschaufförer (taxi och buss) som jag pratat med är mycket kritiska. Och de som ska in i den framtida bussterminalen är riktigt oroliga för hur det ska bli.
Trots att att Nya Slussen ännu inte fått klartecken är arbetet i full gång och jag förstår om Slussendjuren vantrivs och ger sig iväg. Men jag saknar dem!
Uppdatering 12.30: Beslutet i Mark- och miljööverdomstolen för en stund sedan innebär att ett hinder är undanröjt för det fortsatta byggandet. I en DN-artikel förklaras läget.




















