Författararkiv: Karin

Postfrisk? Prefrisk? Postsjuk?

Finns det något bra ord för det här tillståndet när man mår obra vecka efter vecka? ”Är du frisk nu?” undrar omgivningen förhoppningsfullt och då vill man ju vara duktig och svarar att jodå visst, absolut, lite bättre. Utom när redaktörn … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Att odla, Livet | Etiketter , , , | 26 kommentarer

Att lämna artonhundratalet

Bangladesh är stort som Skåne, Halland, Bohuslän och Småland tillsammans. En ganska liten del av Sverige, alltså. Men på den ytan bor 150 miljoner människor. För att få samma befolkningstäthet här måste man alltså först flytta alla svenskar till södra … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, historia | Etiketter , , , | 8 kommentarer

Valfrihet

Det är gott om avgångar mellan Stockholm och Uppsala, men när jag granskade dem närmare blev jag fundersam. Valet står tydligen mellan att åka någorlunda billigt och komma fram på 38 minuter, eller att betala lite mer för att resan … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Okategoriserade | 22 kommentarer

Hur ska det gå för körsbärsblommorna?

Så här ser mina noteringar om körsbärsblomningen i Kungsträdgården ut för de senaste fyra åren:   6 maj 2010, 27 april 2011, 6 maj 2012 och 9 maj 2013. Den här bilden är från 2012. Men i år fick vi rapporter i tidningarna och … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, Att tolka | Etiketter , , | 8 kommentarer

Alla strukna måtts moder

Fannie Merritt Farmer föddes den 23 mars 1857, i Boston, författaren till en bortglömd bestseller som sålts i sammanlagt över fyra miljoner exemplar. Hon avbröt sina studier på grund av sjukdom och hjälpte föräldrarna i hushållet, tills hon som trettioåring började … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Böcker, historia | Etiketter , | 11 kommentarer

Lördagstema: Kruka

Pettas-Karin föreslår Kruka som lördagstema och då ser jag framför mig kvinnorna i  Östafrika med sina vattenkrukor på huvudet. Jag beklagar ju ibland att jag inte tog fler foton när jag bodde där. Det finns några kameralösa tillfällen som jag … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att rita, Lördagstema | Etiketter , , | 34 kommentarer

Fredagsmys

Ibland arrangerar verkligheten sina egna kommentarer till livet. Detta stilleben – en tunn madrass, en tidning, som ser ut att vara ekonomidelen av Svenska Dagbladet och en kartongbit – ligger i hörnet av Götgatan och Hökens gata.

Publicerat i Att tolka, Livet | Etiketter , | 4 kommentarer

Hur börjar det?

Det går förfärande fort det som händer i Ukraina och på Krim. Medan man funderar över hur det ska gå och vad som egentligen händer, har Ryssland tagit över Krim. Verkar väl förberett. Ryska pass delas redan ut. Vad hände? Det lär … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Att tolka, Debatt, historia | Etiketter , , | 7 kommentarer

Maggan och jag

Lite otippat att jag har samma favoritprogram som Margaret Thatcher, men så är det. TV-serien Yes Minister och uppföljaren Yes Prime Minister är mycket underhållande. Vi är i gott sällskap Maggan och jag, för programmet röstades fram som en av … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Att tolka, historia | Etiketter , , , | 4 kommentarer

Träden har inte väjningsplikt

Tack för skylttips som jag får från olika håll! Svårt att välja i mängden, men jag tar ett par som känns högaktuella med vinterns återkomst. Den första är är dock ingen knasig skylt, utan ett seriöst menat försök att sälja … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Att tolka | Etiketter , , | 17 kommentarer