Författararkiv: Karin

Lördagstema: 50 nyanser av rosa

Rosa – vad kan vara mer intensivt rosa än körsbärsblom? Jag hade hoppats kunna rapportera om körsbärsblommorna i Kungsträdgården idag. Men när jag gör en utflykt till Kungsan för att undersöka blomningsläget ser det ut så här. Inte så lovande. … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla, färg, Lördagstema | Etiketter , , | 16 kommentarer

Man får vara glad att man får vara tacksam

När jag kliver omkring i byggbråten på Slussenområdet gläder jag mig i alla fall åt att Katarinahissen ska repareras. Så lät det inte på informationsmöten förra året. För dyrt, omöjligt att hitta reservdelar till hissen. ”Men det är ju ett … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, historia | Etiketter | 8 kommentarer

Oturlig tajming – eller bristande omvärldsanalys

I dag, den 3 april, öppnade Ponnyexpressen sin mer än 322 mil långa rutt från Missouri till San Fransisco. När jag läste om den som barn i något urgammalt tidningslägg på vinden, bestämde jag mig för att jag skulle jobba där … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, historia, Livet | 22 kommentarer

Nej, vi kom inte på något

Jag har väldigt svårt att hitta på bra aprilskämt. Men jag går å andra sidan på nästan vad som helst. Det är mitt bidrag till branschen, för det måste ju finnas några som blir lurade också, annars blir ju hela … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka | Etiketter | 22 kommentarer

Finfina fula frukter

Mataffären vid Nytorget skyltar med knöliga tomater och ojämna citroner och blodapelsiner. Precis vad jag längtat efter! Tomater som får växa som dom vill i solen, som verkligen smakar tomat. Men priset fick mig att tveka, Åttio kronor kilot! Då … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , | 21 kommentarer

Tack och hej, blomsteraffären!

Vid Katarinahissen finns en trevlig blomsteraffär som varit räddningen för mig  i många lägen då jag snabbt måste få iväg ett blommogram, ordna med en krans till en begravning, eller när jag helt enkelt behövt muntra upp sig med en bukett … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt, Livet | Etiketter , | 22 kommentarer

Blockholm

Ett stadsplaneringprojekt som visar ”den kreativitet som finns, för beslutsfattare” låter bra. Efter alla konstiga turer i samband med Slussenombyggnaden, dess halvsanningar, lögner, oredovisade kostnader och i slutändan ganska trista lösningar, blir man nyfiken på ett projekt som enligt uppgift … Fortsätt läsa

Publicerat i Debatt | Etiketter , , | 16 kommentarer

Minnesregel: Det är svårt att springa baklänges

Vissa sommartidsregler bäddar för missförstånd och språkdiskussioner. Ta ut? Sätta in? – Ska jag ta ut trädgårdsstolarna? – Nej, du ska ställa fram dem. – Ska de inte stå är de stod förra året? – Jo – Då ställer jag … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Att rita, Att tolka | Etiketter | 21 kommentarer

Lördagstema: Klocka

Pettas-Karins lördagstema idag är Klocka. Jag gör som jag brukar: låter bli att tänka och ser vad som poppar upp av sig själv. Det blev klockkjol och klockad. Klockrent? Njae, men nära, tycker jag nog, för jag hade en klockarkärlek … Fortsätt läsa

Publicerat i Att rita, Livet | Etiketter , | 26 kommentarer

Nä, si det går inte. After dark, då sover jag.

I förra veckan läste jag en intressant intervju med Barbro Lindgren i Språktidningen där hon berättar vad Astrid Lindgren betytt för hennes skrivande. När Barbro Lindgren skickade in sitt första barnboksmanus till Rabén och Sjögren var Astrid den redaktör som … Fortsätt läsa

Publicerat i Att läsa, Att skriva, Böcker | Etiketter , , | 14 kommentarer