Författararkiv: Karin

Lupinspaning

Visst är det ett ovanligt rikt lupinår i år? Till och med Horndalsbor (som i normalfallet inte är så lättimponerande) åker på lupinspaning mellan Horndal och Grönsinka. Jag med. 

Publicerat i färg | Etiketter | 23 kommentarer

Kollektivtragik

Nu rullar tågen igen, verkar det som, mellan Stockholm och Uppsala och vidare norrut. Krånglet på den sträckan kom lite olägligt förra veckan. Även om vi är vana vid improvisationer och komplicerad logistik blev det till sist bil när dottern skulle … Fortsätt läsa

Publicerat i Att resa, Debatt | Etiketter , , , | 10 kommentarer

I dag kom jag på det – hur man bollar femman

Jag fick tag i barnbarnets bollar och började kasta ”tolvan”, alltså  den bollek som vi höll på med en gång i skolan, rast efter rast. Här har jag beskrivit alla tolv momenten, utom femman, för den kunde jag absolut inte komma … Fortsätt läsa

Publicerat i Att tolka, Livet | Kommentarer inaktiverade för I dag kom jag på det – hur man bollar femman

Dagens bräda

Begreppet ”dagens bräda” har jag nog redogjort för tidigare. Pappa snickaren myntade det när han blev pensionär och det innebär att man gör något lite mer bestående, helst varje dag. Som att hyvla en bräda. Eller laga något, eller sortera foton … Fortsätt läsa

Publicerat i Att odla | Etiketter , , , | 19 kommentarer

Vila vid denna källa…

När vi var barn brukade vår far ta oss med på källutflykter. Han tyckte det var viktigt att vi kände till kallkällorna i trakten, så vi cyklade ibland ganska långt i olika väderstreck och sedan gick vi någon liten stig … Fortsätt läsa

Publicerat i historia, Livet | Etiketter , , | 13 kommentarer

Till lands och till sjöss, i ur och skur, bittida och sent…

Idag är det sista dagen för #Blogg100-utmaningen. Alltså den bloggmaraton, eller halvmara, eller vad det nu kan liknas vid, som inleddes den 1 mars och som innebär att man bloggar varje dag i hundra dagar. Och varför ska man göra … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Att rita, Att skriva, Livet | Etiketter , , | 22 kommentarer

Melittafilterhållarföljetongen

I Brasilien fick jag rådet att sluta brygga kaffe i pappersfilter och gå över till tunna tygfilter i stället. Så jag köpte några sådana i storlek 103. Filterhållare har jag ju, trodde jag, men där trodde jag fel. Sedan började en … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100 | Etiketter , , | 12 kommentarer

Nationaldags

Oj hörni, det är ju nationaldag idag. Det måste högtidlighållas på något sätt. Vad sägs om en kryddig korv från Dalarna, en Kurbitzo. Tänk lokalt agera globalt. Eller om det möjligen var tvärtom. Eller bådadelarna.

Publicerat i Att tolka | Etiketter , , | 16 kommentarer

Hackspettsfik

Sådana här träd har vi också. De ser lite malätna ut och det är det som är finessen. Det är hackspettarnas favoritfik. Vi driver hotellrörelse också, tror jag. I alla fall finns det gott om träd med stora hål i … Fortsätt läsa

Publicerat i #blogg100, Livet | Etiketter | 22 kommentarer

Tummen i kläm? Jajamensan!

Att klämma tummen i en hopfällbar trädgårdsstol är ingen heroisk skada. Det är snarast lite pinsamt. Det hjälper inte att det är en ovanligt ond trädgårdsstol, det är bara klantigt. Men smärtsamt är det. Och hjälp vad svårt det är att … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 21 kommentarer