Författararkiv: Karin

En roman om frihet. Och akvarell nummer fyra.

I kommentarerna till gårdagens inlägg påminns jag om en bok som jag länge tänkt läsa, Torbjörn Säfves biografi om Ivan Aguéli. Eller roman, snarare, ett slags inlevelsefull skildring av hans liv. Hursomhelst tänkte jag beställa den på biblioteket, men så … Fortsätt läsa

Publicerat i akvarell, Att läsa, Böcker | Etiketter , , | 19 kommentarer

Tips i Decamerone-tider. Akvarell nummer tre

Det gäller att hitta trevliga karantänsverksamheter som inte utmanar Folkhälsomyndigheten och dess statsepidemiolog Tegnell. Jag har ett par tips utöver det här med att måla akvarell. Det ena är att städa i spik- och skruvlådor och verktygsskåp. Även om man … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla | Etiketter , , | 14 kommentarer

Riksbanken levererar. Och jag med.

Om man följer nyheterna får man veta att Riksbanken ställer massor med miljarder till förfogande för att i någon mån mildra de ekonomiska följderna av coronaframfarten. Inte vet jag om det är i den allmänna stimulansandan som de fattat beslut … Fortsätt läsa

Publicerat i akvarell, färg | Etiketter , , , | 12 kommentarer

Dagens Decamerone

Novellsamlingen Decamerone har hundra noveller, eftersom tio ungdomar berättar en berättelse var under tio dagar. (På Waterhouse-målningen är de bara nio; undrars vad den tionde håller hus.) Så här i coronatider kan det vara svårt att samla tio personer, särskilt … Fortsätt läsa

Publicerat i Att måla, Böcker, Hälsa, Livet | Etiketter , , | 16 kommentarer

Decameronetider

Novellsamlingen Decamerone från 1300-talet handlar om vad man gör när man hamnar i karantän. Tio ungdomar, rädda för digerdöden, lämnar Florens för en lite by utanför stan. Där får de tiden att gå genom att berätta en historia var under … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet | Etiketter , , | 14 kommentarer

Sorgligt

Specialintressen av alla slag har fått möjligheter att följa vad som händer runt om i världen, tack vare internet. Det gäller även akvarellister. Man hittar favoriter, letar upp oaser med inspirerande (och imponerande) målningar. En konstnär som jag gärna återvänder … Fortsätt läsa

Publicerat i akvarell | Etiketter , | 25 kommentarer

Kassaförstärkning. Med minusränta

Om man städar hallen på landet kan man göra allehanda fornfynd. Till exempel denna sedel, i en bortglömd liten tygväska, som hängde längst in, bakom alla kläder. Först blir man ju glad: jippie en femhundring! Sedan tveksam. Ser dom verkligen … Fortsätt läsa

Publicerat i Livet, otur, Tur | Etiketter , , , | 30 kommentarer

Detta är inte en tulpan

På förekommen anledning, som det brukar heta (se diskussion i förra inlägget), har jag tänkt visa några fler tulpaner. Men först dessa, som mer liknar rosor, eller kanske pioner? Nej rosor måste det vara, om de alls liknar något, för … Fortsätt läsa

Publicerat i akvarell, Arga akvarellisten | Etiketter , , | 12 kommentarer

Och akvarellandet då?

Och hur går det med akvarellmålandet då? Joråvars, lite framsteg och lite fallgropar har jag väl klarat av hittills under året. Den här målningen får till exempel godkänt av Arga Akvarellisten. Jag tror att den heter ”Är vi inte framme … Fortsätt läsa

Publicerat i Arga akvarellisten, Att måla | Etiketter | 10 kommentarer

En bräda till

Kringflyttandet på sistone har bland annat inneburit att jag sorterat bort sängar. Några hade tjänat ut, andra kunde ersätta skruttsängar på landet. En riktigt bra säng behöll jag, ett tekniskt underverk som är (var) höj- och sänkbart på olika ledder. … Fortsätt läsa

Publicerat i bostad, Livet | Etiketter | 10 kommentarer